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E-commerce readiness in Angola : the case of SOBA e-Store

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Abstract(s)

Electronic commerce is emerging as one of the most relevant business applications and it has the potential to improve efficiency and productivity in many segments. However, there has been some doubts about the relevance of e-commerce in developing countries. The lack of adequate infrastructures, economic and socio-cultural factors and the lack of governmental strategies concerning e-commerce, have created a significant barrier in the adoption and growth of e-commerce in developing countries. The thesis hereby presented in the form of a case study, focuses on investigating and analyzing e‐commerce in terms of limitations, problems and barriers facing the application and use of e‐commerce in Angola, determining the nature of the barriers that are preventing the country from taking off. In a form of an educational tool, this thesis study allows students to apply theoretical concepts and strategic frameworks developed in class to real business situations. Following Porter's National Diamond Model, we tested how SOBA Store, an Angolan online store, developed its capabilities and managed to successfully overcome the challenges and limitations in the Angolan market and understand how they had to adapted their strategy due to the specificities of the market. While e-commerce in Angola is still in its initial stages compared to other developing countries and is still limited as most of the population doesn't have access to the internet, there is great potential for rapid and sustainable growth in the upcoming years, but it still suffers from a lack of a regulatory framework and poorly developed supporting institutions.
O comércio eletrónico está a emergir como uma das aplicações de negócios mais relevantes e tem o potencial de melhorar a eficiência e a produtividade em muitos segmentos. No entanto, tem surgido algumas dúvidas sobre a relevância do comércio eletrónico em países em desenvolvimento. A falta de infraestruturas básicas adequadas, fatores económicos e socioculturais, e a falta de estratégias governamentais em relação ao comércio eletrónico criaram uma barreira significativa na sua adoção e crescimento em países em desenvolvimento. A tese aqui apresentada sob a forma de um estudo de caso, centra-se na investigação e análise do comércio eletrónico em termos de limitações, problemas e barreiras à aplicação e utilização do mesmo em Angola, determinando a natureza das barreiras que impedem o país de decolar. Sob a forma de uma ferramenta educacional, esta tese permite aos alunos aplicar conceitos teóricos e frameworks estratégicos desenvolvidos em sala de aula para situações reais de negócios. Seguindo o Modelo de Diamante Nacional de Porter, testámos como a SOBA Store, uma loja online angolana, desenvolveu as suas capacidades e conseguiu superar os desafios e limitações do mercado angolano e entender como adaptaram a sua estratégia face às especificidades do mercado. Apesar do comércio eletrónico em Angola ainda estar em estágios iniciais em comparação a outros países em desenvolvimento e a maioria da população não tem acesso à Internet, há um grande potencial para um crescimento rápido e sustentável nos próximos anos, mas ainda sofre com a falta de regulação e instituições de apoio pouco desenvolvidas.

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Angola E-commerce Porter's diamond framework Electronic commerce Industry analyses Developing countries SWOt analysis Modelo de diamante nacional de Porter Comércio eletrónico Análise da indústria Países em desenvolvimento Análise SWOt

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