Repository logo
 
Publication

A educação de surdos no Brasil no século XIX e o legado de países europeus

dc.contributor.authorSofiato, Cássia Geciauskas
dc.contributor.authorCarvalho, Paulo Vaz de
dc.contributor.authorCoelho, Orquídea
dc.date.accessioned2024-06-18T08:00:41Z
dc.date.available2024-06-18T08:00:41Z
dc.date.issued2021-02-09
dc.description.abstractA educação de surdos teve início em muitos países a partir do século XIX por meio da influência do Instituto Nacional de Surdos de Paris, fundado no século XVIII. Foi o caso do Brasil com a fundação do Imperial Instituto dos Surdos-Mudos, em 1857, no Rio de Janeiro. Outro país que inaugurou esse tipo de educação no mesmo século foi Portugal, porém com outra linhagem, a sueca. Assim sendo, este estudo objetiva destacar as possíveis apropriações que o Imperial Instituto dos Surdos-Mudos do Brasil fez do Instituto Nacional de Surdos de Paris e do Real Instituto de Surdos-Mudos e Cegos de Lisboa, em relação à proposta pedagógica e trabalho de reabilitação. A pesquisa possui uma abordagem qualitativa e é do tipo documental e bibliográfica. O estudo possibilitou compreender que o instituto brasileiro assimilou vários aspectos do legado europeu, entre eles elementos do currículo e formação profissional para os alunos surdos.pt_PT
dc.description.abstractDeaf education started in many countries from the 19th century through the influence of the National Institute for the Deaf in Paris, founded in the 18th century. This was the case in Brazil with the founding of the Imperial Institute of the Deaf-Mute, in 1857, in Rio de Janeiro. Another country that inaugurated this type of education in the same century was Portugal, but with another lineage, the Swedish. Therefore, this study aims to highlight the possible influences that the Imperial Institute of the Deaf-Mute of Brazil received from the National Institute of the Deaf in Paris and the Royal Institute of the Deaf-Deaf and Blind of Lisbon, in relation to the pedagogical proposal and rehabilitation work . The research has a qualitative approach and is documentary and bibliographic. The study made it possible to understand that the Brazilian Institute assimilated several aspects of the European legacy, including elements of the curriculum and professional training for deaf students.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.21680/1981-1802.2021v59n59ID23212pt_PT
dc.identifier.issn1981-1802
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/45492
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/pt_PT
dc.subjectEducação de surdospt_PT
dc.subjectSurdopt_PT
dc.subjectHistória da educaçãopt_PT
dc.subjectImpério no Brasilpt_PT
dc.subjectDeaf people educationpt_PT
dc.subjectDeaf peoplept_PT
dc.subjectEducation historypt_PT
dc.subjectEmpire in Brazilpt_PT
dc.titleA educação de surdos no Brasil no século XIX e o legado de países europeuspt_PT
dc.title.alternativeDeaf education in Brazil in the 19th century and the legacy of European countriespt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.issue59pt_PT
oaire.citation.titleRevista Educação em Questãopt_PT
oaire.citation.volume59pt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
94897646.pdf
Size:
409.87 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: