Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Atitudes dos pais em relação à inclusão: contributos de um estudo quantitativo

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
2017_Atitudes_dos_Pais.pdf147.89 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Especialmente desde a segunda metade do século XX os pais assumiram uma posição determinante em movimentos cívicos e políticos em defesa da inclusão, nem sempre acompanhados da suficiente investigação. O presente estudo visa compreender as atitudes de 177 pais de crianças com e sem Necessidades Edu-cativas Especiais (NEE), com recurso ao Inventário Geral de Atitudes quanto à Educação Inclusiva (Barbosa,2005) e um questionário sociodemográfico. De acordo com os dados percebemos maioritariamente atitudes favoráveis em relação à inclusão das crianças com NEE, embora muitos indivíduos se mostrem indecisos. Encontramos diferenças entre os pais com e sem filhos com NEE, especialmente entre as mães, e atitude menos favorável entre pais sem filhos com NEE e com menos filhos. Os dados apresentam-nos pistas sobre o estado atual e oferecem-nos implicações para uma verdadeira mudança ao nível da escola
Especially since the second half of the twentieth century, parents assumed a decisive position in civic and political movements in defense of inclusion, not always accompanied by sufficient research. The present study aims to understand the attitudes of 177 parents of children with and without Special Educational Needs (SEN), using the General Inventory of Attitudes toward Inclusive Education (Barbosa, 2005) and a sociodemographic questionnaire. According to the data, we mostly perceive favorable attitudes regarding the inclusion of children with SEN, although many individuals are undecided. We found differences between parents with and without children with SEN, especially among mothers, and a less favorable attitude among parents without children with SEN and with fewer children. The data present us clues about the current state and give us implications for real change at the school level.

Description

Keywords

Atitudes Pais Inclusão Escola Questionário Attitudes Parents Inclusion School Survey

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue