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Why do people consume digital virtual fashion? An explorative study to understand motivations

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorVoyer, Benjamin
dc.contributor.authorPaffenholz, Jana
dc.date.accessioned2023-05-04T09:13:23Z
dc.date.available2023-05-04T09:13:23Z
dc.date.issued2022-10-17
dc.date.submitted2022-07
dc.description.abstractIn the past decade, digital virtual goods (DVG) have become a significant aspect of online consumption (social media, games and virtual communities) and a vast amount of literature has assessed the values consumers perceive from such goods. However, research has neglected to assess one particular type of DVGs: fashion. Due to recent advancements in technology, the consumption of digital virtual fashion (DVF) has gained importance and more brands are selling their clothes as digital collections. The objective of this thesis was to deliver a better understanding of the underlying reasons why consumers purchase DVF. An explorative study in the form of semi-structured interviews was conducted with 5 participants. The analysis identified four major motivational themes: self-expression, experimentation, social factors and dematerialisation of life. First, DVF serves as a vehicle for identity expression which varies in the degree of similarity to the physical identity. Second, individuals see value in experimentation, which is perceived as easier and less risky. Third, consumption intentions are influenced by social drivers. DVF can enhance social status either through traditional status symbols or novelty. Furthermore, DVF can increase status by showing off expertise in digital technology trends. Lastly, the dematerialisation of life is not a motivation itself but contributes to intensifying the previously named motivations. The findings demonstrate that specific consumer motivations are unique to DVF, which brings important implications for fashion brands and marketers that want to enter or are already present in the DVF market.pt_PT
dc.description.abstractNa última década, os bens virtuais digitais (DVG) tornaram-se um aspeto importante no consumo online (meios de comunicação social, jogos e comunidades virtuais). Contudo a academia tem negligenciado a avaliação de um segmento particular de DVG: a moda. Devido aos recentes avanços da tecnologia, o consumo de moda virtual digital (DVF) ganhou significado e mais marcas estão a vender as suas roupas como coleções digitais. O objetivo desta tese é proporcionar uma melhor compreensão das razões subjacentes à compra de DVF pelos consumidores. Foi realizado um estudo exploratório sob a forma de entrevistas semiestruturadas com 5 participantes. Foram identificados quatro grandes temas motivacionais: auto-expressão, experimentação, fatores sociais e desmaterialização da vida. Primeiro, o DVF serve como veículo de expressão da identidade, que varia no grau de semelhança com a identidade física. Em segundo lugar, os indivíduos vêem valor na experimentação, o que é percebido como mais fácil e menos arriscado. Em terceiro lugar, as intenções de consumo são influenciadas pelos condutores sociais. O DVF pode melhorar o estatuto social, quer através de símbolos tradicionais de estatuto, quer através da novidade. Além disso, o DVF pode aumentar o estatuto através da exibição de conhecimentos sobre as tendências da tecnologia digital. Por último, a desmaterialização da vida não é uma motivação em si, mas contribui para a intensificação das motivações anteriormente mencionadas. Os resultados demonstram que existem motivações específicas dos consumidores que são exclusivas do DVF.pt_PT
dc.identifier.tid203132335pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/41024
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectDigital fashionpt_PT
dc.subjectDematerialisationpt_PT
dc.subjectDigital virtual consumptionpt_PT
dc.subjectDigital virtual goodspt_PT
dc.subjectFashion NFTspt_PT
dc.subjectIdentity expressionpt_PT
dc.subjectConsumer motivationspt_PT
dc.subjectModa digitalpt_PT
dc.subjectDesmaterializaçãopt_PT
dc.subjectConsumo virtual digitalpt_PT
dc.subjectProdutos virtuais digitaispt_PT
dc.subjectNFTs de modapt_PT
dc.subjectMotivações do consumidorpt_PT
dc.titleWhy do people consume digital virtual fashion? An explorative study to understand motivationspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

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