Repository logo
 
Publication

Premium fuels in the Portuguese retail market : determinants of consumer preference and willingness to pay

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorMoreira, Sérgio Paulo de Jesus
dc.contributor.authorPinto, João Carlos Marques Albuquerque
dc.date.accessioned2023-06-30T10:15:37Z
dc.date.available2023-08-20T00:30:29Z
dc.date.issued2022-10-20
dc.date.submitted2022-08
dc.description.abstractSince the implementation of the simple fuel law in April 2015 where all fuel retail operators were required to sell Simple Fuels (SF) (Liquid Fuels according to the basic refining specification and without additional additives) at fuel retail stations that demand for Premium Fuels (PMF) has progressively increased, as well as the average price differential between SF and PMF. The main objective of this dissertation is to expand the current understanding of which factors affect the choices of Portuguese drivers for PMF and their Willingness to Pay (WP). An online survey was conducted. Results show that consumer choices for PMF are quality oriented and that quality is evaluated through the brand credibility, although consumers consider the Oil Companies (OC) PMF more credible than the Hypermarket Chains. Not only is brand credibility a predictor of frequency of purchase, but it also influences WTP, nevertheless it depends on the context in which the choice is made, since consumers prefer OC branded PMF and are willing to pay a higher price for their PMF. Frequency of purchase and WTP are also strongly related to knowledge of PMF, moreover consumers who have higher knowledge of PMF are willing to pay up to 5 cents/L more. Consumer knowledge of PMF has a moderating effect between quality consciousness and frequency of PMF purchase. Sociodemographic data do not influence either frequency of purchase or WTP. Limitations and suggestions for future research are discussed.pt_PT
dc.description.abstractDesde a implementação da lei dos combustíveis simples em abril de 2015 que todos os operadores de retalho de combustível são obrigados a vender Combustíveis Simples (do inglês, SF) (combustíveis líquidos de acordo com a especificação base de refinação e sem aditivos adicionais) nos postos de abastecimento de combustível que a procura por Combustíveis Premium (do inglês, PMF) tem aumentado progressivamente, assim como a diferença de preço média entre SF e PMF. O principal objetivo desta dissertação é alargar a compreensão atual sobre quais os fatores que afetam as escolhas dos condutores portugueses por PMF e a sua Disponibilidade para Pagar (do inglês, WTP). Foi realizado inquérito online. Os resultados mostram que as escolhas do consumidor por PMF são orientadas para a qualidade e que esta é avaliada através da credibilidade da marca, embora os consumidores considerem os PMF das Petrolíferas (do inglês, OC) mais credíveis do que os dos Hipermercados. A credibilidade da marca não é apenas um preditor da frequência de compra, também influencia a WTP, no entanto depende do contexto em que a escolha é feita, pois os consumidores preferem o PMF das marcas de OC e estão dispostos a pagar um preço mais alto pelos seus PMF. A frequência de compra e a WTP estão também fortemente relacionados ao conhecimento dos PMF, além disso, os consumidores que possuem maior conhecimento dos PMF estão dispostos a pagar até 5 cêntimos/L a mais. O conhecimento do consumidor sobre os PMF tem um efeito moderador entre a consciência de qualidade e a frequência de compra dos PMF. Os dados sociodemográficos não influenciam nem a frequência de compra nem a WTP. Limitações e sugestões para pesquisas futuras são discutidas.pt_PT
dc.identifier.tid203318196pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/41493
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectPremium fuelspt_PT
dc.subjectAdditive fuelspt_PT
dc.subjectFuel retail marketpt_PT
dc.subjectSimple fuelspt_PT
dc.subjectConsumer preferencespt_PT
dc.subjectFuel retail operatorspt_PT
dc.subjectFuelspt_PT
dc.subjectLiquid fuelspt_PT
dc.subjectCombustíveis premiumpt_PT
dc.subjectCombustíveis aditivadospt_PT
dc.subjectMercado de retalho de combustíveispt_PT
dc.subjectPreferências do consumidorpt_PT
dc.subjectOperadores de retalho de combustíveispt_PT
dc.subjectCombustíveispt_PT
dc.subjectCombustíveis líquidospt_PT
dc.titlePremium fuels in the Portuguese retail market : determinants of consumer preference and willingness to paypt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão Aplicadapt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203318196.pdf
Size:
3.91 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203318196.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: