Repository logo
 
Publication

Microsoft’s renewal : the effect a new CEO can have on strategic change and firm performance

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorMachado, Patrícia Amaro
dc.contributor.authorRefäuter, Chiara
dc.date.accessioned2018-08-08T11:50:40Z
dc.date.available2018-08-08T11:50:40Z
dc.date.issued2018-07-24
dc.date.submitted2018
dc.description.abstractOrganizations are challenged by a dynamic, fast-changing environment in most of the industries, often driven by continuous technological innovations. Many companies, and their CEOs struggle in adapting to the new reality and its requirements. To face these challenges, companies have to transform, and need to implement strategic, organizational, and cultural change to stay competitive and profitable. Scholars have investigated not only the reasons for strategic change, but also the effect a CEO has on strategic change and firm performance, as well as the relevance of a CEO’s personality and management style in leading the change process. To demonstrate a real-life example of these theories, I selected the case about Microsoft’s CEO, Satya Nadella. The case intends to demonstrate a strategic reorientation of a global market leader in the tech industry, coming along with a new CEO. Many different changes were implemented in just a short period of only four years, without the company facing a real crisis. The strategic renewal Nadella initiated can be considered as a role model for the need of strategic flexibility as CEO to successfully implement changes. The case clearly illustrates, that Nadella used dynamic managerial capabilities for the transformation of Microsoft, which can be considered as being successful so far. This shows, that he as new CEO had an effect on strategic change and firm performance under rapidly changing environmental conditions. Additionally, Nadella is an example of how his personality influences the way he leads this process of transformation.pt_PT
dc.description.abstractAs empresas são desafiadas por um ambiente dinâmico e volátil na maior parte das indústrias, que é, por sua vez, impulsionado principalmente por contínuas inovações tecnológicas. Muitas empresas e os seus respetivos líderes lutam diariamente para se adaptarem a novas realidades. Para enfrentar esses desafios, as empresas precisam não só de se transformar, mas também implementar mudanças estratégicas, organizacionais e culturais para se manterem competitivas e lucrativas. Os investigadores procuraram não apenas as razões para a mudança estratégica, mas também o efeito que um CEO tem na mudança estratégica e no desempenho da empresa, bem como a relevância da personalidade e do estilo de liderança deste na condução do processo de mudança. Para demonstrar um exemplo real dessas teorias, selecionei o caso do CEO da Microsoft, Satya Nadella. O caso pretende demonstrar uma reorientação estratégica de um líder de mercado global na indústria tecnológica, com um novo CEO. Muitas mudanças foram implementadas em apenas quatro anos, sem que a empresa enfrentasse uma crise real. O caso de Nadella e da renovação estratégica que ele iniciou podem ser considerados como um modelo para a necessidade de flexibilidade estratégica para implementar mudanças com sucesso, não apenas como empresa, mas também como CEO. O caso ilustra claramente que Nadella foi dinâmico o suficiente para levar a cabo a transformação da Microsoft, que pode, até agora, ser considerada bem-sucedida. Este facto mostra que Nadella, como CEO, tem um efeito sobre a mudança estratégica e o desempenho da empresa num ambiente externo em constante mudança.pt_PT
dc.identifier.tid201960923pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/25514
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectStrategic changept_PT
dc.subjectFirm performancept_PT
dc.subjectEffect of a new CEOpt_PT
dc.subjectRenewalpt_PT
dc.subjectTransformationpt_PT
dc.subjectMudança estratégicapt_PT
dc.subjectDesempenho da empresapt_PT
dc.subjectEfeito de um novo CEOpt_PT
dc.subjectRenovaçãopt_PT
dc.subjectTransformaçãopt_PT
dc.titleMicrosoft’s renewal : the effect a new CEO can have on strategic change and firm performancept_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
MasterThesis_ChiaraRefaeuter_152116041.pdf
Size:
3.16 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: