Repository logo
 
Publication

Nursing teaching strategies used to promote collaboration and teamwork: an integrative literature review

dc.contributor.authorRomeiro, Joana
dc.contributor.authorFigueiredo, Amélia Simões
dc.date.accessioned2021-04-29T10:52:37Z
dc.date.available2021-04-29T10:52:37Z
dc.date.issued2017-09-01
dc.description.abstractObjective To identify in nursing literature published between 2010-2014 the teaching strategies capable of promoting collaboration and teamwork. Methods This integrative literature review allowed the selection of empirical studies in nursing literature published between January 2010 and December 2014. The review was taken in April 2015, using the EBSCOhost platform to search in databases such as CINAHL® Plus with Full Text, Nursing & Allied Health Collection, Cochrane Collection, MedicLatina and MEDLINE with Full Text, Academic Search, and Education Research Complete. Results Findings revealed 18 empirical studies. Academic approaches based on high and low-fidelity simulations, “role play”, work group, reflective discussions and clinical stages were the strategies employed. Conclusions The present study emphasizes the need to develop instruments that can be used in the evaluation of the competence to collaborate and work as a team in students in the first years of nursing studies.pt_PT
dc.description.abstractObjetivo Identificar na literatura de Enfermagem, publicada entre 2010-2014, as estratégias de ensino aplicadas pelos docentes na promoção da capacidade de colaboração e de trabalho em equipe no estudante de Enfermagem. Métodos A revisão integrativa da literatura permitiu a seleção dos estudos empíricos publicados em Enfermagem, entre janeiro de 2010 e dezembro de 2014. A pesquisa decorreu em abril de 2015, recorrendo à plataforma EBSCOhost para pesquisa nas bases de dados CINAHL® Plus with Full text, Nursing & Allied Health Collection, Cochrane Collection, MedicLatina e MEDLINE with Full text, Academic Search Complete, Education Research Complete. Resultados Obtiveram-se 18 estudos empíricos. Abordagens acadêmicas baseadas em simulações de alta e baixa fidelidade, “role play”, trabalhos de grupo, debates reflexivos e estágios clínicos foram estratégias empregadas. Conclusões Salienta-se a necessidade de instrumentos que possam ser usados na avaliação da competência de colaborar e trabalhar em equipe nos estudantes do primeiro ciclo de Enfermagem.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.1590/1983-1447.2017.03.66360pt_PT
dc.identifier.issn1983-1447
dc.identifier.issn0102-6933
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/32826
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectLearningpt_PT
dc.subjectCooperative behaviorpt_PT
dc.subjectNursing educationpt_PT
dc.subjectPatient care teampt_PT
dc.subjectAprendizagempt_PT
dc.subjectComportamento cooperativopt_PT
dc.subjectEducação em enfermagempt_PT
dc.subjectEquipe de assistência ao pacientept_PT
dc.titleNursing teaching strategies used to promote collaboration and teamwork: an integrative literature reviewpt_PT
dc.title.alternativeEstratégias de ensino em enfermagem para colaborar e trabalhar em equipe: revisão integrativa da literaturapt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.issue3pt_PT
oaire.citation.titleRevista Gaúcha Enfermagempt_PT
oaire.citation.volume38pt_PT
person.familyNameRomeiro
person.familyNameFigueiredo
person.givenNameJoana
person.givenNameAmélia
person.identifierAAE-6506-2020
person.identifier.ciencia-id371F-1B4F-AB82
person.identifier.ciencia-id9612-C938-A010
person.identifier.orcid0000-0001-8867-2183
person.identifier.orcid0000-0003-2908-4052
person.identifier.scopus-author-id57194012214
person.identifier.scopus-author-id57191984899
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationed025743-de45-4df2-96b2-8777d80b3818
relation.isAuthorOfPublication40ceeb3a-118d-4d63-a2e6-c746148361d2
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery40ceeb3a-118d-4d63-a2e6-c746148361d2

Files

Original bundle
Now showing 1 - 2 of 2
No Thumbnail Available
Name:
0102_6933_rgenf_38_3_e66360.pdf
Size:
171.56 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
No Thumbnail Available
Name:
en_0102_6933_rgenf_38_3_e66360.pdf
Size:
167.17 KB
Format:
Adobe Portable Document Format