Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Determinants and outcomes of luxury fashion “store coolness”

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203350960.pdf643.93 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Luxury fashion brands follow distinctive strategies to boost the customer experience. Making the store perceived as “cool” is one potential tactic, according to the positioning and main strategy. This thesis aims to determine the main factors that influence the luxury “store coolness”, examine the direct and mediating impact of “coolness” on purchase intention and positive Word-of-Mouth (WOM), and test the moderating role of price consciousness and credibility on the path from “coolness” dimensions to the studied outcomes. Consequently, first, a qualitative pilot study with 16 luxury fashion brand customers was carried out to define the determinants of “store coolness”. Second, a survey-based study (n = 213) was conducted to test the proposed hypotheses. The first study’s findings indicated five main factors that influence the “store coolness”; store atmosphere, service quality of employees, store design, display, and creativity. However, the second study demonstrated that only store creativity influences all studied “coolness” dimensions (extraordinary, high status, subcultural, and iconic), while service quality, store atmosphere and display impact some and not all dimensions. Interestingly, the store design effect was positive on the high status and iconic, but negative on the extraordinary and subcultural dimensions. The results also revealed a mediating effect of “coolness” between some of the antecedents and outcomes and demonstrated the relationships in which price consciousness and credibility play a moderating role. Based on the findings, we discuss the contribution to theory and provide managerial implications on how to make a luxury store perceived as “cool”, but in a profitable way.
As marcas de moda de luxo seguem estratégias distintas para impulsionar a experiência do cliente. Fazer com que a loja seja vista como "cool" é uma potencial tática de posicionamento e da estratégia principal. Esta tese visa determinar os principais fatores que influenciam o "coolness da loja" de luxo, examinar o impacto direto e mediador de "coolness" sobre a intenção de compra e o Word-of-Mouth positivo, e testar o papel moderador da consciência de preço e credibilidade entre as dimensões de "coolness" e os resultados estudados. Consequentemente, primeiro foi conduzido um estudo-piloto qualitativo com 16 clientes de marcas de moda de luxo para definir os determinantes do "coolness" da loja. Em segundo lugar, um estudo baseado em inquéritos (n = 213) foi realizado para testar as hipóteses propostas. Os resultados do primeiro estudo indicaram cinco fatores principais que influenciam o "coolness" da loja; atmosfera da loja, qualidade de serviço dos empregados, design, disposição e criatividade. No entanto, o segundo estudo demonstrou que apenas a criatividade influencia todas as dimensões de "coolness" estudadas (extraordinária, estatuto elevado, subcultural e icónica), enquanto que a qualidade do serviço, a atmosfera e a disposição apenas impactam em algumas dimensões. Curiosamente, o efeito do design foi positivo nas dimensões de estatuto elevado e icónica, mas negativo nas dimensões extraordinária e subcultural. Os resultados revelaram ainda um efeito mediador do "coolness" entre alguns dos antecedentes e resultados e demonstraram as relações em que a consciência de preço e a credibilidade desempenham um papel moderador. Com base nos resultados, discutimos a contribuição para a teoria e fornecemos implicações de gestão sobre como fazer com que uma loja de luxo seja vista como "cool", mas de forma lucrativa.

Description

Keywords

Luxury fashion stores Store coolness Atmospherics Creativity Behavioral intention Word-of-mouth Lojas de moda de luxo Loja “cool” Ambiente Criatividade Intenção comportamental Word-of-mouth

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue