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The Uppsala internationalization process model and fast fashion : the case of Parfois

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Abstract(s)

The Uppsala process model is one of the models that explain the internationalization of firms, asserting that it follows a progressive way. It is implied that firms begin to internationalize in neighboring markets and successively move to markets more psychically distant; the larger the psychic distance, the more difficult it is to build new relationships, which is a result of the liability of foreignness. This model was revisited to include the importance of relationships and being inside of relevant business networks. Since Fast fashion retailers satisfy consumers’ needs in a faster way, they have a competitive advantage in the market, that might decrease their liability of foreignness when expanding their activities abroad. Thus, the purpose of this dissertation is to assess the extent of the applicability of the Uppsala process model in the case of Fast fashion retailers that enter markets with a unique competitive advantage. In order to do that, the Portuguese fashion accessories retailer Parfois was used as a case study. The findings indicate that the competitive advantage of fast-fashion firms seems to decrease the liability of foreignness when entering foreign markets and that the relationships built over time in those markets through network connectedness allow for the decrease of the liability of outsidership to enter new markets.
O modelo de processos de Uppsala é um dos modelos que explicam a internacionalização das empresas, e afirma que ocorre progressivamente. É implícito que as empresas começam por expandir para países vizinhos e sucessivamente para países mais psiquicamente distantes; quanto maior a distância psíquica, maior a dificuldade em construir novos relacionamentos, o que é resultado da liability of foreignness. Este modelo foi revisitado para incluir a importância dos relacionamentos e a pertença a uma rede de negócios relevante. Dado que os retalhistas de Fast fashion satisfazem as necessidades dos consumidores mais rápido, eles têm uma vantagem competitiva no mercado, que pode diminuir a liability of foreignness aquando da expansão internacional. Assim, o objetivo desta dissertação é determinar a extensão da aplicabilidade do modelo de Uppsala no caso dos retalhistas de Fast fashion que entram em mercados com vantagens competitivas únicas. Para tal, a retalhista portuguesa de acessórios de moda Parfois foi utilizada como caso de estudo. As conclusões indicam que a vantagem competitiva das empresas de Fast fashion parece diminuir a liability of foreignness quando entram em mercados estrangeiros e que as relações construídas ao longo do tempo nesses mercados através da interligação de redes permite a diminuição da liability of outsidership ao entrar em novos mercados.

Description

Keywords

Internationalization process Competitive advantage Fast fashion Franchising Foreign direct investment Uppsala model Retail Networks Psychic distance Foreignness Parfois Processo de internacionalização Vantagem competitiva Moda rápida Investimento direto estrangeiro Modelo de Uppsala Retalho Redes Distância psíquica

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