Repository logo
 
Publication

Business adaptive strategies in crisis : the case of General Motors

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorCardeal, Nuno
dc.contributor.authorPinto, Francisco Maria D´Ippolito Pereira
dc.date.accessioned2023-05-05T14:11:14Z
dc.date.available2023-05-05T14:11:14Z
dc.date.issued2022-10-17
dc.date.submitted2022-06
dc.description.abstractThe financial crisis of 2007 wreaked havoc in global economies and brought down many different businesses, raising some fundamental questions inside companies regarding its ability to react effectively during these times. General Motors, the largest auto manufacturer in the world at the time, succumbed and declared bankruptcy, prompting the US government, alongside some other entities, to move forward with financial aid and imposing a reform in the company. The thesis at hand, presented in the form of a case study, follows the restructuration efforts of the firm and its strategic realignment in an ever­changing environment, which had greatly been transformed by changes in demand, consumer behavior and an increasingly intensive competition. It analyzes the automotive industry and addresses some factors that influenced the bankruptcy of the company. This case study encompasses different topics inside the area of strategy, such as resources and capabilities, competitive advantage, and positioning, serving as an insight into the real General Motors scenario in the navigation of the company through these troubled times. Some theoretical concepts and frameworks are provided for analysis, with the teaching notes serving as an orientation guide.pt_PT
dc.description.abstractA crise financeira de 2007 provocou problemas em economias mundiais e causou o fecho de várias empresas, erguendo algumas questões fundamentais dentro de companhias relacionadas com a sua habilidade em reagir eficazmente nestas alturas. A General Motors, a maior auto manufaturadora do mundo na altura, cedeu e declarou falência, levando o governo dos Estados Unidos, juntamente com outras entidades, a avançar com suporte financeiro e impondo uma reforma na companhia. A presente tese, desenvolvida sob formato de estudo de caso, segue a reestruturação da empresa e o realinhamento estratégico num meio envolvente em constante mudança, que sofre grandes transformações através de mudanças em demanda, comportamento de consumidor e competição cada vez mais intensa. Analisa a indústria automóvel e aborda alguns fatores que influenciaram a falência da empresa. Este caso de estudo engloba diferentes tópicos dentro da área de estratégia, como recursos e capacidades, vantagem competitiva e posicionamento, servindo como uma examinação do cenário real da General Motors na navegação da empresa durante estas alturas problemáticas. Alguns conceitos teóricos e modelos são fornecidos para a análise do caso, com notas didáticas a servirem como uma orientação para a resolução do mesmo.pt_PT
dc.identifier.tid203133617pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/41046
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectResources and capabilitiespt_PT
dc.subjectCrisispt_PT
dc.subjectCompetitive advantagept_PT
dc.subjectPositioningpt_PT
dc.subjectStrategypt_PT
dc.subjectAutomotive industrypt_PT
dc.subjectRecursos e capacidadespt_PT
dc.subjectCrisept_PT
dc.subjectVantagem competitivapt_PT
dc.subjectPosicionamentopt_PT
dc.subjectEstratégiapt_PT
dc.subjectIndústria automóvelpt_PT
dc.titleBusiness adaptive strategies in crisis : the case of General Motorspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestãopt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203133617.pdf
Size:
810.27 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203133617.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: