Repository logo
 
Publication

How can the concept of nudging be used to promote sustainable consumer behavior? : the influence of using dynamic social norms on consumers’ travel behavior and the moderating role of environmental consciousness

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorAggarwal, Ishani
dc.contributor.authorDreßler, Moritz Binh Minh
dc.date.accessioned2023-02-13T08:59:14Z
dc.date.available2023-05-30T00:30:57Z
dc.date.issued2022-07-07
dc.date.submitted2022-06
dc.description.abstractDue to the increasing threats arising from environmental issues, the need for sustainable development is getting more and more important. To encourage sustainable consumer behavior, the concept of nudging has increasingly caught the attention of the scientific community. In contrast to traditional consumer marketing, nudging aims for behavioral changes without providing any financial incentives. Among other aspects, social influence have been found to have a powerful impact on consumers’ behavior. This study examined the impact of a nudge intervention using social dynamic norms on the consumers’ choice for a more sustainable travel option. It further investigated the moderating role of environmental consciousness on this relationship. For this purpose, the author developed a survey experiment featuring a hypothetical case study in which the participants faced a trade off between a sustainable and an unsustainable travel mode (train vs. plane). The final sample counted 133 participants. The results of the study suggest a positive relationship between the nudge intervention and the participants preference for the more sustainable travel mode. Although environmental consciousness had a significant positive effect on the consumers’ preference for the sustainable travel mode, it did not moderate the relationship between the nudge intervention and the choice of travel mode. The findings of this study support previous observations that consumers are subject to social influence. Moreover, the results support the idea that nudge interventions could be an effective tool in lowering the perceived barriers in hindering sustainable consumer behavior.pt_PT
dc.description.abstractDevido às crescentes ameaças que surgem decorrentes de questões ambientais, a necessidade de um desenvolvimento sustentável é cada vez mais importante. Para incentivar o comportamento sustentável do consumidor, o conceito de nudging tem chamado cada vez mais a atenção da comunidade científica. Ao contrário do marketing de consumo tradicional, o nudging visa mudanças comportamentais sem fornecer incentivos financeiros. Entre outros aspectos, a influência social têm um impacto poderoso no comportamento dos consumidores. Este estudo examinou o impacto de uma intervenção nudge usando normas sociais dinâmicas na escolha dos consumidores por uma opção de viagem mais sustentável. Investigou ainda o papel moderador da consciência ambiental nesta relação. Para tanto, o autor desenvolveu um experimento de pesquisa com um estudo de caso hipotético em que os participantes enfrentaram um trade-off entre um modo de viagem sustentável e um não sustentável (trem versus avião). A amostra final contou 133 participantes. Os resultados do estudo sugerem uma relação positiva entre a intervenção nudge e a preferência dos participantes pelo modo de viagem mais sustentável. Embora a consciência ambiental tenha um efeito positivo significativo na preferência dos consumidores pelo modo de viagem sustentável, ela não moderou a relação entre a intervenção nudge e a escolha do modo de viagem. Os resultados deste estudo corroboram observações anteriores de que os consumidores estão sujeitos à influência social. Além disso, os resultados apoiam que as intervenções nudge podem ser uma ferramenta eficaz para reduzir as barreiras percebidas que impedem o comportamento sustentável do consumidor.pt_PT
dc.identifier.tid203132319pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/40192
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectNudgingpt_PT
dc.subjectChoice architecturept_PT
dc.subjectSustainable consumer behaviorpt_PT
dc.subjectDynamic social normspt_PT
dc.subjectSocial influencept_PT
dc.subjectEnvironmental consciousnesspt_PT
dc.subjectNudgingpt_PT
dc.subjectArquitetura de escolhapt_PT
dc.subjectComportamento sustentável do consumidorpt_PT
dc.subjectNormas sociais dinâmicaspt_PT
dc.subjectInfluência socialpt_PT
dc.subjectConsciência ambientalpt_PT
dc.titleHow can the concept of nudging be used to promote sustainable consumer behavior? : the influence of using dynamic social norms on consumers’ travel behavior and the moderating role of environmental consciousnesspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203132319.pdf
Size:
1.75 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203132319.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: