Repository logo
 
Publication

Culture of innovation at Banco Montepio

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorLino, Rute Sofia Barbosa Xavier
dc.contributor.authorCallebaut, Sébastien Amaury N.
dc.date.accessioned2020-01-13T15:48:22Z
dc.date.issued2019-07-05
dc.date.submitted2019
dc.description.abstractOne of the greatest development of the recent years has been the advent of technological solutions aiming to transform the way individuals transfer money, use banking services and even buy stocks. However, this has shaken up the financial world and requires banks and financial intermediaries to design and offer new solutions to their clients. This dissertation aims to understand the elements that make a firm innovative and what prevents it from being innovative. This thesis further aims to determine the 5 most innovative firms and assess the gaps between Banco Montepio’s innovation processes and the innovation process of leading innovators. In order to do so, we conducted a review of articles and books focused on innovation. We then built a ranking by relying on rankings from BCG, PwC, Fast Company and Forbes. This ranking aimed to give a top spot to firms that were present in most rankings while being present for a large number of years. Finally, we conducted a survey at Banco Montepio that aimed to identify the gaps between their organizational culture and the culture of innovative leaders. Our results showed that innovative leaders tend to work in a focused way, relied heavily on experimentation and collaboration while holding their employees accountable for their actions. The 5 most innovative firms we found were Apple, Google, Amazon, Tesla and Samsung. Finally, our analysis showed that Banco Montepio had a relatively rigid hierarchy, didn’t enable its employees to experiment and didn’t rely on external sources of innovation.pt_PT
dc.description.abstractUm dos melhores desenvolvimentos da atualidade é a maneira como as pessoas utilizam o seu banco para transferirem dinheiro ou mesmo compram ações. Esta situação tem alterado o mundo financeiro e tem requerido intermediários financeiros para desenhar e oferecer novas soluções aos seus clientes. A presente tese visa em perceber os elementos que tornam e os que preveem que uma empresa se torne inovadora. Adicionalmente, e através de artigos e livros focados em inovação bem como em Rankings da PwC, Fast Company e Forbes, determinei as cinco empresas mais inovadoras: Apple, Google, Amazon, Tesla e Samsung. Através destas empresas foi também possível definir as falhas entre o processo de inovação do Banco Montepio e os processos destas empresas que considerei serem as mais inovadoras. Por outro lado, conduzi um survey no Banco Montepio com o objetivo de identificar falhas entre a cultura da organização e a cultura das cinco empresas mais inovadoras. Os resultados do survey demonstraram que as empresas líderes tendem a trabalhar de uma maneira focada, baseada em experimentação e colaboração e em que todos os empregados são responsáveis pelas suas ações. A análise do Banco Montepio demonstrou que a empresa funciona de uma maneira hierárquica, rígida, e que não permite que os seus empregados experimentem por si. Importa ainda referir que a empresa não se baseia em qualquer fonte externa de inovaçãopt_PT
dc.identifier.tid202270980pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/29221
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectFintechpt_PT
dc.subjectInnovationpt_PT
dc.subjectTechnologypt_PT
dc.subjectFinancept_PT
dc.subjectBankingpt_PT
dc.subjectRankingpt_PT
dc.subjectLeadershippt_PT
dc.subjectInovaçãopt_PT
dc.subjectTecnologiapt_PT
dc.subjectFinançaspt_PT
dc.subjectBancapt_PT
dc.subjectLiderançapt_PT
dc.titleCulture of innovation at Banco Montepiopt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
152117124 Sebastien Callebaut W.pdf
Size:
1.32 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: