Repository logo
 
Publication

How can a subsidiary pursue a glocal strategy contributing to the success of the MNC global strategy?

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorLeglise, Laure
dc.contributor.authorCosta, Tiago Fernandes da
dc.date.accessioned2018-07-30T10:43:27Z
dc.date.available2020-02-28T01:30:47Z
dc.date.issued2018-03-07
dc.date.submitted2018
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to contribute to the literature around the concept of “glocalization” in order to support multinational companies (MNCs) pursuing corporate growth. We aim to fulfill the gap on its literature by providing new insights about key success factors to implement a glocal strategy. The research also considers the evolution of MNCs’ strategies during the last decades and how they have been shaped according to market constraints. Additionally, it will be used the case of Unilever Jerónimo Martins and its brand Olá, both represented in Portugal, as an example of glocalization. Unilever as a whole has been empowering practices of adapting products to the regional characteristics and preferences in order to preserve the uniqueness of each countrie. Therefore, this thesis aims to testify the potential of using this approach as a solution to adapt locally, achieving higher levels of organizational performance and a better fit between firm’s value proposition and customers’ needs. The findings show that glocalization is an effective strategy for MNCs to follow global aspirations, but always considering the local reality. The local strategy execution, market activation and production capacity are key factors that may be determinant for the success of the glocal strategy. Additionally, knowledge of the local subsidiary about consumers preferences and market dynamics empowers the success of glocalizationpt_PT
dc.description.abstractEsta tese visa contribuir para a literatura relativa ao conceito “glocalização” de modo a suportar empresas multinacionais a perseguir uma estratégia de crescimento. Pretendemos contribuir para a sua literatura introduzindo novos perspectivas sobre fatores críticos de sucesso para implementar uma estratégia glocal. A pesquisa considera a evolução das estratégias adotadas por empresas multinacionais durante as últimas décadas e como têm sido moldadas de acordo com as restrições de mercado. Adicionalmente, estudamos a Unilever Jerónimo Martins e a sua marca Olá, ambas representadas em Portugal, como um exemplo de glocalização. A Unilever tem vindo a promover práticas de adaptação de produtos às características regionais e preferências, preservando a singularidade de cada país. Assim, esta tese visa testemunhar o potencial de usar esta estratégia como solução para adaptar localmente, atingindo níveis superiores de performance organizacional e um melhor equilíbrio entre a proposta de valor da empresa e as necessidades dos consumidores. Os resultados mostram que a glocalização é uma estratégia eficaz na perseguição de aspirações globais, mas sempre considerando a realidade local. A execução da estratégia local, ativação do mercado e capacidade de produção são fatores chave que poderão ser determinantes para o sucesso da estratégia glocal. Adicionalmente, o conhecimento das subsidiárias sobre as preferências dos consumidores e as dinâmicas dos mercados locais fortalece o sucesso da glocalização.pt_PT
dc.identifier.tid201888556pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/25286
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectMultinational companiespt_PT
dc.subjectGlocalizationpt_PT
dc.subjectLocal responsivenesspt_PT
dc.subjectThink globalpt_PT
dc.subjectAct localpt_PT
dc.subjectEmpresas multinacionaispt_PT
dc.subjectGlocalizaçãopt_PT
dc.subjectAdaptação regionalpt_PT
dc.subjectPensar globalpt_PT
dc.subjectAgir localpt_PT
dc.titleHow can a subsidiary pursue a glocal strategy contributing to the success of the MNC global strategy?pt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresas

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Dissertation_TiagoCosta_152116005 (PDFA).pdf
Size:
12.55 MB
Format:
Adobe Portable Document Format