Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

The importance of accounting in decision making : Nors Group case study

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203886429.pdf660.81 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

In an era where the Management Accountants role has gained increasing prominence in large corporations, this Maters Final Assignment examines how companies value MAs and their contributions to the Decision-Making Process. This study focuses on Nors Group, a leading automotive retail company with over 90 years of experience. In this report we look at how the analytical skills and deep business knowledge of MAs are essential for enhancing the profession value proposition, and how it can influence decision making. This report employs a qualitative methodology, combining interviews with a questionnaire, to explore the perspectives of Norshare, MAs and CEOs of the various companies, and the Group Planning and Management Control Department. It aims to address the research question: "What is the role of historical and prospective accounting information, converted by Management Accountants in the Decision-Making Process by Managers at Nors Group?". A discrepancy was identified between CEOs perceptions on MAs and MAs self-perception. This highlight diverging perspectives on the role of MAs and the importance of Norshare contribution to decision making. This study contributes to the understanding of the evolving MAs role and the perception gap between CEOs and MAs. It also serves as a foundation for future research on Nors Group, Norshare, and the value that MAs have for CEOs. By emphasizing the need for greater recognition of MAs strategic role, this research assists companies in reflecting about the role of MAs in the Decision-Making Process.
Numa era em que o papel dos Controllers tem ganho cada vez mais destaque nas grandes organizações, este Trabalho Final de Mestrado examina como as empresas valorizam os Controllers e a sua contribuição para o Processo de Tomada de Decisão. Este estudo centra-se no Grupo Nors, uma empresa líder no retalho automóvel com mais de 90 anos de experiência. Neste relatório, analisamos como as competências analíticas e o profundo conhecimento do negócio dos Controllers são essenciais para melhorar a proposta de valor da profissão e como podem influenciar a tomada de decisão. Este relatório utiliza uma metodologia qualitativa, combinando entrevistas com um questionário, para explorar as perspetivas do Norshare, dos Controllers e CEOs das várias empresas e do Departamento de Planeamento e Controlo de Gestão do Grupo. Pretende responder à questão de investigação: “Qual o papel da informação contabilística histórica e prospetiva, convertida pelos Controllers no Processo de Tomada de Decisão dos Gestores do Grupo Nors?”. Foi identificada uma discrepância entre as perceções dos CEOs sobre as Controllers e a auto perceção dos mesmos. Isto revela perspetivas divergentes sobre o papel dos Controllers e a importância da contribuição do Norshare para a tomada de decisão. Este estudo contribui para a compreensão do papel em evolução dos Controllers e à lacuna na perceção entre CEOs e Controllers. Além disso, serve como base para pesquisas futuras sobre o Grupo Nors, o Norshare e o valor dos Controllers para os CEOs. Ao enfatizar a necessidade de uma maior valorização do papel estratégico dos Controllers, esta pesquisa auxilia empresas a refletir sobre o papel desta função no Processo de Tomada de Decisão.

Description

Keywords

Management accountants Decision-making process Nors Group Controllers Processo de tomada de decisão

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue