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Journalism and Big Data : the Nónio case

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Abstract(s)

As Clive Humby discribed in 2006, “Big Data is the new oil”, which is why in 2014 more than 91% of Fortune 1000 companies were investing in Big Data projects, based on the promise of higher returns. The goal of this study is to see if that is also happening with Portuguese media corporations by examining Big Data’s impact on content production and the business model of newspapers and news channels. Big Data is a term that simultaneously describes large pools of data as well as the computer techniques used to analyse those data sets. This investigation focuses on the NÓNIO project, a Big Data initiative developed by five of the largest media companies in Portugal: Cofina, Global Media, Grupo Renascença Multimédia, Impresa and Media Capital. This dissertation follows a qualitative approach. In order to gather insights on how the NÓNIO is shaping newsrooms, interviews are conducted with the people in charge of the project at each of the five media companies. Findings suggest that Big Data is having a small impact in content production, but a big one in the business model, as it is radically changing how media companies conduct advertising and how they attract and retain subscriptions.
Tal como Clive Humby descreveu, em 2006, “Big Data é o novo petróleo”. A comprovar a declaração, observou-se, em 2014, que mais de 91% das empresas da Fortune 1000 estavam a investir em projectos de Big Data. Esta investigação procura perceber se o mesmo se passa com as empresas de media portuguesas, analisando o impacto de Big Data na produção de conteúdo e no modelo de negócio dos jornais e canais de televisão noticiosos. A designação Big Data é utilizada para descrever simultaneamente grandes conjuntos de dados bem como as técnicas algorítmicas usadas para os analisar. O objeto de estudo desta investigação é o NÓNIO, um projecto de Big Data desenvolvido em conjunto por cinco dos maiores grupos de media portugueses: Cofina, Global Media, Grupo Renascença Multimédia, Impresa e Media Capital. A dissertação segue uma metodologia qualitativa. Para compreender as implicações do NÓNIO nas redacções, são feitas entrevistas aos responsáveis pelo projecto em cada uma das organizações. As conclusões revelam que a tecnologia Big Data está a ter um impacto reduzido na produção de conteúdo, mas um grande impacto no modelo de negócio das empresas de media, com as principais alterações a verificarem-se no modo como é feita a publicidade e na capacidade de retenção e atracção de subscrições

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Big Data Media corporations Journalism Nónio Empresas de media Jornalismo

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