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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este documento constitui o Relatório Final do estágio que teve como missão a
descrição e análise crítica do trabalho do projeto de mapeamento e análise de
processos da Direção de Portagens do Sistema de Cobrança de Portagens
Tradicionais. O objetivo do trabalho consiste em dar visibilidade dos processos
da Direção de Portagens analisados durante o estágio, que conduziu à criação
e/ou atualização da respetiva documentação, identificação e implementação de
melhorias e aplicação de novas medidas de controlo.
Realizou-se uma pesquisa bibliográfica acerca da gestão de processos de
negócio, implementação de uma visão orientada para os processos, gestão da
mudança e melhoria contínua. No trabalho prático foi realizado o levantamento
de procedimentos da Direção de Portagens seguindo uma metodologia baseada
em três fases: entender a situação atual; análise crítica e definição de
oportunidades de melhoria; e redesenhar e documentar os procedimentos de
modo a representar a sua forma futura. O resultado foi a atualização e criação de
documentação acerca dos procedimentos trabalhados, resultando numa
sistematização das atividades realizadas em cada processo da Direção de
Portagens, facilitando o reconhecimento de pontos críticos à operação e de
oportunidades de melhoria, assim como a definição de novos mecanismos de
controlo. Foi assim atualizado o Mapa de Procedimentos da Direção de Portagens
(MPDP) sobre os processos internos a esta direção, ferramenta essencial para a
política de melhoria contínua defendida pela organização e uma alavanca para a
implementação de uma gestão orientada para processos de negócio, com tudo o
que isso implica.
The aim of this report is to survey, map and analyze processes related with the Exploration of Traditional Tolls. Its goal is to give visibility to the processes of Direção de Portagens, creating or updating documentation, identifying and implementing improvements and control measures. A bibliographical research was conducted, based on the existing literature about business process management, implementation of a process-oriented view, change management and continuous improvement. The methodology consists on: understanding the current situation, consulting the involved parts and existing documentation; analyzing critically and defining the improvement opportunities; and redesign the procedures and documentation in order to have its to-be form. The result was the update and creation of procedure related documents, leading to a greater visibility of the processes of Direção de Portagens, assisting in the recognition of improvement opportunities, as well as the definition and systematization of activities. A greater visibility to the internal processes of the organization was given with the survey and mapping of processes, making it a valuable tool for the continuous improvement policy of the firm, as well as a lever for the implementation of a business process oriented management, with everything it implies.
The aim of this report is to survey, map and analyze processes related with the Exploration of Traditional Tolls. Its goal is to give visibility to the processes of Direção de Portagens, creating or updating documentation, identifying and implementing improvements and control measures. A bibliographical research was conducted, based on the existing literature about business process management, implementation of a process-oriented view, change management and continuous improvement. The methodology consists on: understanding the current situation, consulting the involved parts and existing documentation; analyzing critically and defining the improvement opportunities; and redesign the procedures and documentation in order to have its to-be form. The result was the update and creation of procedure related documents, leading to a greater visibility of the processes of Direção de Portagens, assisting in the recognition of improvement opportunities, as well as the definition and systematization of activities. A greater visibility to the internal processes of the organization was given with the survey and mapping of processes, making it a valuable tool for the continuous improvement policy of the firm, as well as a lever for the implementation of a business process oriented management, with everything it implies.
Description
Keywords
Gestão de processos de negócio Orientação para processos Gestão da mudança Melhoria contínua Mapeamento Processos Estratégia Business process management Process orientation Change management Continuous improvement Mapping Processes Strategy