Publication
Anna Nicole : an opera (?) between tradition and transgression : a multidisciplinary and transdisciplinary enquiry into an ambiguous work
datacite.subject.fos | Humanidades::Outras Humanidades | |
dc.contributor.advisor | Lopes, Maria Alexandra Ambrósio | |
dc.contributor.author | Reis, Vera Jerosch Herold da Costa | |
dc.date.accessioned | 2016-03-07T15:28:00Z | |
dc.date.available | 2016-03-07T15:28:00Z | |
dc.date.issued | 2016-01-22 | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.description.abstract | In this dissertation, I will analyse whether the opera ANNA NICOLE by Mark Anthony Turnage (music) and Richard Tomas (libretto) is embedded in the tradition of the operatic canon, or if it just transgresses that legacy. It is based on the true life account of Anna Nicole Smith, a Playboy model turned celebrity whose scandalous behaviour was closely followed by the media. I will discuss whether Anna Nicole can be inscribed in the lineage of opera’s other fallen and scandalous women, such as Violetta, Manon or Carmen, and how these “real” life women have been translated into the genre. As some critics contend ANNA NICOLE is a musical, I will also discuss how the work could be defined within the history of musical theatre, looking in more detail into the first 200 and the last 100 years of the genre’s existence, and within musical modernism and contemporaneity. Finally, I will look into the traditions of opera and its reception from the emotions’ viewpoint, especially with regard to the use and effect (or lack thereof) of the lament and the aria, asking whether Anna Nicole humanizes the “real” Anna Nicole Smith, as Violetta may have done with Marie Duplessis. Over the next hundred or so pages, I will examine if this undaunted portray of a celebrity, famous for being loud and vulgar can move us once she faces tragic events, and if her complaint can give us insight into her heart, thus making it possible to have a more clement approach towards her. | pt_PT |
dc.description.abstract | Na presente dissertação pretendo analisar se a ópera ANNA NICOLE de Mark Anthony Turnage (música) e Richard Thomas (libreto) se insere na tradição do cânone operático, ou se é apenas uma obra transgressora. A obra baseia-se na vida real de Anna Nicole Smith, modelo da Playboy que se transformou numa celebridade cujo comportamento escandaloso era seguido de perto pelos media. Irei debater se Anna Nicole se inscreve na linhagem operática de outras mulheres perdidas e escandalosas, como Violetta, Manon ou Carmen, e ainda a forma como estas mulheres “reais” foram traduzidas para ópera. Uma vez que alguma crítica defendeu que ANNA NICOLE seria um musical, irei também investigar como a obra se define dentro da história da ópera, sobretudo no que respeita os seus primeiros 200 e os últimos 100 anos, bem como no modernismo e na contemporaneidade musical. Finalmente, irei estudar as tradições da ópera, bem como da sua receção, no que respeita às emoções, em particular o uso e o efeito (ou a falta destes) do lamento e da ária, para questionar se Anna Nicole humaniza a Anna Nicole Smith «real», da forma que Violetta terá humanizado Marie Duplessis. Ao longo das cerca de 100 páginas que se seguem, irei examinar se este retrato desassombrado de uma celebridade famosa por ser rude e grosseira consegue comover-nos, quando esta defronta acontecimentos trágicos, e se a sua queixa nos permite vislumbrar a sua humanidade, levando-nos a olhá-la com maior clemência. | pt_PT |
dc.identifier.tid | 201336553 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.14/19240 | |
dc.language.iso | eng | pt_PT |
dc.title | Anna Nicole : an opera (?) between tradition and transgression : a multidisciplinary and transdisciplinary enquiry into an ambiguous work | pt_PT |
dc.type | master thesis | |
dspace.entity.type | Publication | |
rcaap.rights | openAccess | pt_PT |
rcaap.type | masterThesis | pt_PT |
thesis.degree.name | Mestrado em Estudos de Cultura |