Repository logo
 
Publication

Undergraduate nursing students’ competencies in disaster scenarios: from educational needs to curricula regulation

dc.contributor.authorSantos, Paulo Alexandre Figueiredo dos
dc.contributor.authorRabiais, Isabel Cristina Mascarenhas
dc.contributor.authorBerenguer, Sílvia Maria Alves Caldeira
dc.contributor.authorAmendoeira, José Joaquim Penedos
dc.date.accessioned2021-09-20T14:48:30Z
dc.date.available2021-09-20T14:48:30Z
dc.date.issued2021-06-01
dc.description.abstractBackground: Nurses play a central role in disaster preparedness, so appropriate disaster-related education is essential. However, almost all Portuguese undergraduate nursing curricula do not address disaster situations. Objective: To understand nursing schools’ contribution to developing undergraduate students’ knowledge and skills in disaster scenarios and the existing constraints on integrating this content into undergraduate nursing curricula. Methodology: A qualitative study with methodological triangulation, including interviews and focus group, was carried out to explore the perceptions of 35 nurse teachers and 6 nurses with experience in health care provision in disaster scenarios, about integrating disaster-related content into nursing curricula. Results: The study reveals that disaster management and preparedness should be integrated into undergraduate nursing education to guarantee the effective development and more objective regulation of students’ skills in this area. Conclusion: Portuguese nursing schools need to promote and develop undergraduate training in disaster preparedness and a more inclusive and objective regulation of this area.pt_PT
dc.description.abstractEnquadramento: Os enfermeiros assumem uma responsabilidade determinante na resposta a situações de catástrofe, nesta continuidade torna-se imperativo que recebam formação adequada neste domínio. No entanto, a maioria dos cursos de licenciatura em enfermagem em Portugal não inclui conteúdos no domínio da catástrofe. Objetivo: Este estudo pretende compreender o contributo das escolas de enfermagem para o desenvolvimento dos conhecimentos e das competências dos estudantes de licenciatura no domínio da catástrofe e os obstáculos que se colocam à integração destes conteúdos nos planos curriculares da licenciatura em enfermagem. Metodologia: Estudo qualitativo com recurso à triangulação metodológica, através de entrevistas e grupo focal, com o objetivo de explorar as perceções de 35 professores de enfermagem e 6 enfermeiros com experiência na prestação de cuidados de saúde em situações de catástrofe acerca da introdução de conteúdos neste domínio nos planos. Resultados: O estudo revela que a gestão e preparação para situações de catástrofe deve ser integrada no 1º ciclo em enfermagem de modo a garantir o desenvolvimento efetivo e a regulamentação mais objetiva das competências dos estudantes neste domínio. Conclusão: As escolas de enfermagem portuguesas precisam de promover e desenvolver a formação na resposta em situações de catástrofe em enfermagem e uma regulamentação mais inclusiva e objetiva desta área.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.12707/RV20131pt_PT
dc.identifier.eid85123009191
dc.identifier.issn0874-0283
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/35009
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectStudentspt_PT
dc.subjectNursingpt_PT
dc.subjectNatural disasterspt_PT
dc.subjectCompetency-based educationpt_PT
dc.subjectEducationpt_PT
dc.subjectEstudantes de enfermagempt_PT
dc.subjectDesastres naturaispt_PT
dc.subjectEducação baseada em competênciaspt_PT
dc.subjectEducação em enfermagempt_PT
dc.titleUndergraduate nursing students’ competencies in disaster scenarios: from educational needs to curricula regulationpt_PT
dc.title.alternativeCompetências dos estudantes de licenciatura em enfermagem em cenários de catástrofe: das necessidades educativas à regulamentação curricularpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.issue6pt_PT
oaire.citation.titleRevista de Enfermagem Referênciapt_PT
oaire.citation.volume5pt_PT
person.familyNamedos Santos
person.familyNameRabiais
person.familyNameCaldeira
person.familyNameAmendoeira
person.givenNamePaulo Alexandre Figueiredo
person.givenNameIsabel
person.givenNameSílvia
person.givenNameJosé
person.identifierK-8035-2013
person.identifier.ciencia-idCF14-28F6-E36D
person.identifier.ciencia-idCD19-43C8-339F
person.identifier.ciencia-idAC1F-FB3D-C6F5
person.identifier.ciencia-idCE15-0FD4-1203
person.identifier.orcid0000-0001-7409-1011
person.identifier.orcid0000-0002-8342-1171
person.identifier.orcid0000-0002-9804-2297
person.identifier.orcid0000-0002-4464-8517
person.identifier.ridK-8035-2013
person.identifier.ridH-9991-2016
person.identifier.scopus-author-id55487193800
person.identifier.scopus-author-id57197829124
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication13677618-94da-4413-817e-f52b8dc9237a
relation.isAuthorOfPublication349ee344-da55-4d79-ba29-796c1923da22
relation.isAuthorOfPublicationd412bc85-8c2e-4ea5-9b66-e89c56c6d57c
relation.isAuthorOfPublication299901e6-7264-439e-8041-474b10642856
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryd412bc85-8c2e-4ea5-9b66-e89c56c6d57c

Files

Original bundle
Now showing 1 - 2 of 2
No Thumbnail Available
Name:
38227966_pt.pdf
Size:
443.62 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
No Thumbnail Available
Name:
38227966_en.pdf
Size:
430.3 KB
Format:
Adobe Portable Document Format