Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

A emergência da rádio e a vulgarização do entretenimento no lar

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
07.-Nelson-Ribeiro.pdf132.22 KBAdobe PDF Download

Authors

Ribeiro, Nelson

Advisor(s)

Abstract(s)

O artigo analisa as alterações introduzidas na vida quotidiana pela emergência da rádio: o primeiro meio de comunicação a entrar no interior dos lares. Coincidindo com uma necessidade de comodização do lazer, nos anos 20 e 30 do século passado, a radiodifusão foi responsável por mudanças nas formas de organização familiar e social, levando o entretenimento – até então confinado a espaços públicos – até ao seio da vida familiar. Além de conferir dimensão nacional a acontecimentos locais, na primeira metade do século xx, as estações de rádio deram igualmente um importante contributo para a promoção da identidade nacional em diversos países. Tal ficou a dever-se, sobretudo, à capacidade de agregar um número elevado de ouvintes, o que foi possível com a implementação de estratégias de programação baseadas na transmissão de conteúdos de índole popular, contribuindo decisivamente para a afirmação da cultura de massas.
This article analyses the changes in daily life caused by the development of radio: the first means of mass communication to reach into people’s homes. Besides making an important contribution towards the commodification of leisure in the 1920s and 1930s, radio broadcasting was responsible for changes in family and social organisation taking entertainment, which was previously confined to public spaces, into the heart of family life. Radio stations in the first half of the twentieth century, besides giving local events a national dimension, were also a major factor in the promotion of national identity in various countries. This was primarily due to their ability to attract a large number of listeners, made possible by the implementation of programming strategies based on the broadcast of content of a popular nature, thus decisively contributing to the affirmation of mass culture.

Description

Keywords

Comodização do lazer Cultura de massas Entretenimento Estado Novo Rádio Commodification of leisure Entertainment Mass culture Radio broadcasting

Citation

RIBEIRO, Nelson – A emergência da rádio e a vulgarização do entretenimento no lar. Comunicação & Cultura. Lisboa. ISSN 1646-4877. 10 (Outono-Inverno 2010) 115-131

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue