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Co-creating brands : the impact of co-creation on brand loyalty : the mediating roles of brand personality and brand trust

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorCosta, Cláudia
dc.contributor.authorGiess, Nicolas David
dc.date.accessioned2024-07-23T13:34:33Z
dc.date.available2025-01-23T01:30:52Z
dc.date.issued2023-05-04
dc.date.submitted2023-01
dc.description.abstractCompanies are facing significant challenges in the current era of rapidly changing consumer choices, driven by e-commerce and social media as well as shifting consumer behaviors. It is becoming increasingly difficult to address the rapidly changing needs and desires of consumers. The ultimate goal for companies is not only to acquire but also to retain consumers in terms of brand loyalty. Co-creation, defined as the process in which consumers actively participate in the creation and development of new product development, has been shown to have a significant impact on brand personality perception, brand trust, and brand loyalty. Specifically, co-creation can lead to perceptions of sincerity and competence in a brand. A study was conducted to investigate whether the presumed direct relationship between co-creation and brand loyalty, and the mediating effect of brand personality dimensions of sincerity and competence, and brand trust, holds true. Our results show that customers show higher brand loyalty towards products declared as co-created. This aspect is reinforced by the stronger perception of brand personality traits of sincerity and competence that co-creation evokes. In addition, these two brand personality traits, in conjunction with co-creation, create a stronger sense of brand trust, which reinforces brand loyalty. These results provide new insights for managers and researchers.pt_PT
dc.description.abstractEmpresas atualmente enfrentam desafios significativos na era de mudanças rápidas nas escolhas dos consumidores, impulsionadas pelo e-commerce e redes sociais, bem como por uma mudança no comportamento dos consumidores. É cada vez mais difícil atender às necessidades e desejos dinâmicos dos consumidores. O objetivo final das empresas não se limita apenas a adquirir, mas também reter e fidelizar consumidores. A cocriação, definida como o processo pelo qual os consumidores participam ativamente na criação e desenvolvimento de novos produtos, tem mostrado ter um impacto significativo na percepção da personalidade de uma marca, especialmente na confiança e lealdade em relação à marca. Especificamente, a cocriação pode levar a percepções de sinceridade e competência de uma marca. Um estudo foi realizado para investigar se a suposta relação direta entre cocriação e lealdade à marca, e o efeito mediador das dimensões de personalidade da marca, em termos de sinceridade, competência e confiança na marca, é verdadeira. Os resultados mostram que os consumidores mostram maior fidelidade à marca em produtos declarados como cocriados. Esse aspecto é reforçado pela percepção mais forte dos traços de sinceridade e competência da personalidade de uma marca evocados pela cocriação. Além disso, esses dois traços de personalidade da marca, juntamente com a cocriação, criam um forte senso de confiança na marca, o que reforça a fidelidade à marca. Esses resultados fornecem novos insights para gerentes e pesquisadores.pt_PT
dc.identifier.tid203299841pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/45845
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectCo-creationpt_PT
dc.subjectInnovationpt_PT
dc.subjectBrandingpt_PT
dc.subjectBrand trustpt_PT
dc.subjectBrand personalitypt_PT
dc.subjectCompetencept_PT
dc.subjectSinceritypt_PT
dc.subjectBrand loyaltypt_PT
dc.subjectCo-criaçãopt_PT
dc.subjectInovaçãopt_PT
dc.subjectConfiança na marcapt_PT
dc.subjectPersonalidade da marcapt_PT
dc.subjectCompetênciapt_PT
dc.subjectSinceridadept_PT
dc.subjectFidelidade à marcapt_PT
dc.titleCo-creating brands : the impact of co-creation on brand loyalty : the mediating roles of brand personality and brand trustpt_PT
dc.title.alternativeCocriação de marcas : o impacto da cocriação na confiança de marca : o papel mediador da personalidade e da confiança na marcapt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

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