Repository logo
 
Publication

From hand craft to global trade : the internationalization of Portuguese utilitarian and decorative ceramics

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorReis, Ricardo
dc.contributor.authorMateus, António Leitão
dc.date.accessioned2023-09-13T14:21:08Z
dc.date.available2024-05-23T00:30:46Z
dc.date.issued2023-07-05
dc.date.submitted2023-06
dc.description.abstractThis dissertation explores the internationalization process of Vasicol, a family company that has been in existence for over a century and successfully transitioned from a domestic-only presence to an international player, exporting 99% of its production to more than 35 countries. The case study examines the firm's entry strategies, the rationale behind its decision to expand abroad, and how it has managed to compete with other players in the market that employ unmatchable low pricing strategies. Through a comprehensive analysis of its strategy, this study identifies Vasicol's unique capability in working with terracotta and stoneware materials, portfolio adaptation to align with local preferences, establishment of an international network, and investment in innovation and design as key drivers of its international success. The case study also highlights some notable changes in the company's international strategy over time, with Vasicol exploring new ways of sustaining growth and identifying new emerging markets of strategic importance. Lastly, this case study offers insightful information on how Portugal, the leading European exporter of ceramic tableware, can preserve its competitiveness in the global market for utilitarian and decorative ceramics. It offers ideas of strategies for effectively compete against countries such as China and India, which employ low pricing strategies.pt_PT
dc.description.abstractEsta dissertação explora o processo de internacionalização da Vasicol, uma empresa familiar com mais de um século de existência e que se transformou, com sucesso, de uma presença exclusivamente doméstica para uma empresa internacional, exportando 99% da sua produção para mais de 35 países. O caso de estudo examina as estratégias de entrada da empresa, a lógica subjacente à sua decisão de se expandir para o estrangeiro e a forma como conseguiu competir com outros atores do mercado que empregam estratégias de preços baixos inigualáveis. Através de uma análise exaustiva da sua estratégia, o caso de estudo identifica a capacidade única da Vasicol em trabalhar com materiais de terracota e grés, a adaptação do seu portfólio de produtos às preferências locais e o investimento na inovação e no design como fatores-chave do seu sucesso internacional. O estudo também destaca algumas mudanças notáveis na estratégia internacional da empresa ao longo do tempo, com a Vasicol a explorar novas formas de sustentar o crescimento e a identificar novos mercados emergentes de importância estratégica. Por último, este caso de estudo oferece informação relevante sobre como Portugal, o principal exportador europeu de loiça de mesa em cerâmica, pode preservar a sua competitividade no mercado global de cerâmica utilitária e decorativa. Oferece ideias de estratégias para competir efetivamente com países como a China e a Índia, que utilizam estratégias de preços baixos.pt_PT
dc.identifier.tid203326482pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/42331
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectUtilitarian and decorative ceramicspt_PT
dc.subjectEntry modespt_PT
dc.subjectInternationalization strategiespt_PT
dc.subjectAntecedents of internationalizationpt_PT
dc.subjectAdaptationpt_PT
dc.subjectMarket selectionpt_PT
dc.subjectCerâmica utilitária e decorativapt_PT
dc.subjectModos de entradapt_PT
dc.subjectEstratégias de internacionalizaçãopt_PT
dc.subjectAntecedentes da internacionalizaçãopt_PT
dc.subjectAdaptaçãopt_PT
dc.subjectSeleção de mercadospt_PT
dc.titleFrom hand craft to global trade : the internationalization of Portuguese utilitarian and decorative ceramicspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203326482.pdf
Size:
12.05 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: