Repository logo
 
Publication

The effect of price changes on the box office for the cinema industry : results from randomized field experiment

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorReis, Filipa
dc.contributor.authorChalaça, Mariana dos Santos
dc.date.accessioned2024-06-26T08:46:27Z
dc.date.embargo2025-06-26
dc.date.issued2023-10-16
dc.date.submitted2023-09-13
dc.description.abstractThe cinema industry is a highly competitive and dynamic market. Due to the features of the market, price changes have shown a growing interest in this sector. These strategies profoundly influence consumer behavior, consumption, and, consequently, box office revenue. Previous research has found a negative influence on the relationship of price with revenue. This thesis will deliver the primary outcomes of a field randomized experiment conceived to examine the effect of price changes on revenue inside the cinema industry. The experiment consisted of varying ticket prices for different rooms, with some rooms serving as control groups. For the data to be categorized as reliable, accurate, reliable and ensure robust outcomes, there was the need to prepare the data. Four regression models were built on understanding demand and revenue elasticity in the cinema theatre, examining the relationship between the number of tickets sold and price and revenue and price. Two simple regression models were created one for each result and two for multiple regression (expansion of simple regressions with adding covariates). These findings contribute to expanding the knowledge inside the industry. The results from this study will be a worthy resource not only inside the cinema industry but also for future analyses on consumption, dynamic prices, and the decision-making process of other industries.pt_PT
dc.description.abstractA indústria cinematográfica é um mercado altamente competitivo e dinâmico. Devido às características do mercado, as alterações de preço têm apresentado um crescente interesse neste setor. Esta estratégia influencia profundamente o comportamento e o consumo do consumidor e, consequentemente, a receita da bilheteira. Pesquisas anteriores encontraram uma influência negativa na relação do preço com a receita. Esta tese fornecerá os resultados primários de uma experiência de campo randomizada concebida para examinar o efeito das mudanças de preços na bilheteira da indústria cinematográfica. A experiência consistiu em variar os preços dos bilhetes para diferentes salas, com algumas destas salas a servir como grupo de controlo. Para que os dados fossem categorizados como confiáveis, precisos e garantissem resultados mais confiáveis e robustos, houve a necessidade de preparar os dados. Quatro modelos de regressão foram construídos a partir da compreensão da elasticidade, da procura e da receita no cinema, examinando a relação entre o número de bilhetes vendidos e o preço, e a receita e o preço. Foram criados dois modelos de regressão simples um para cada resultado e dois de regressão múltipla (expansão das regressões simples com adição das covariantes). Estas descobertas contribuem para expandir o conhecimento dentro da indústria. Os resultados deste estudo serão um recurso valioso não só dentro da indústria cinematográfica, mas também para futuras análises sobre o consumo, preços dinâmicos e o processo de tomada de decisão de outras indústrias.pt_PT
dc.identifier.tid203378172pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/45601
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectCinemapt_PT
dc.subjectRandomized experimentpt_PT
dc.subjectClusterspt_PT
dc.subjectPrice changespt_PT
dc.subjectBox officept_PT
dc.subjectPanel datapt_PT
dc.subjectRegression analysispt_PT
dc.subjectExperiência randomizadapt_PT
dc.subjectAglomeradospt_PT
dc.subjectAlterações de preçospt_PT
dc.subjectReceita de bilheteirapt_PT
dc.subjectDados em painelpt_PT
dc.subjectAnálise regressãopt_PT
dc.titleThe effect of price changes on the box office for the cinema industry : results from randomized field experimentpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsembargoedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Análise de Dados para Gestãopt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203378172.pdf
Size:
674.88 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: