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The power of fashion and the fashioning of power – analyzing a facet of the fashion industry that impacted on the American political scene in 2020

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Abstract(s)

We live in a world that is mostly shaped by imagery, making fashion a universal definer of power and status. While approaching the 2020 Presidential Election in the United States, the pandemic situation forced the fashion industry to rethink its strategies and responsibilities, underlining the industry’s potential to become a transforming agent in a politically polarized world. The topic was chosen as fashion has become more and more intertwined with politics, in this case, in North America, establishing power plays that translate into changes in the American popular culture and, by consequence of globalization, around the world. Specific brands and designers are increasingly invested in taking a stand towards political issues, often positioning themselves on either one of the two polar opposite sides. As the context is ever-changing, due to the evolution of the pandemic, as well as the global impact of the results of the election, we wonder in what ways does the materialization of fashion reflect the geopolitical issues on a global scale, given that the articulation of material and abstract ideas is flexible and gives many possibilities for interpretations and representations. Therefore, this study aims at examining the relevance of the fashion sector in the 2020 Presidential Election, while living a global pandemic. Furthermore, by relating it to relevant literature in order to add to the global discussion, we will ask: in which ways and to what extent is fashion a tool for social change, beyond the act of purchasing symbolic and stylish items?
Vivemos num mundo que é sobretudo moldado por imagens, fazendo da moda um definidor universal de poder e estatuto. No aproximar da eleição presidencial de 2020 nos Estados Unidos, a situação pandémica forçou a indústria da moda a repensar as suas estratégias e responsabilidades, sublinhando o da indústria para se tornar um agente transformador num mundo politicamente polarizado. Este foi o tema escolhido uma vez que a moda se tem tornado cada vez mais entrelaçada com a política, neste caso nos Estados Unidos, estabelecendo jogos de poder que se traduzem em mudanças na cultura popular americana e, por consequência da globalização, em todo o mundo. Marcas e designers estão cada vez mais investidos em tomar uma posição em relação a questões políticas, posicionando-se frequentemente em qualquer um dos dois lados opostos. Como o contexto está em constante mudança, devido à evolução da pandemia, bem como ao impacto global dos resultados das eleições, perguntamo-nos de que forma a materialização da moda reflete as questões geopolíticas à escala global, dado que a articulação de ideias materiais e abstratas é flexível e tem múltiplas possibilidades de interpretações e representações. Por conseguinte, este estudo visa examinar a relevância do setor da moda nas Eleições Presidenciais de 2020, vivendo simultaneamente uma pandemia global. Além disso, ao relacioná-lo com literatura relevante a fim de acrescentar à discussão global, iremos perguntar: de que forma e em que medida é a moda um instrumento de mudança, para além do ato de se comprar artigos simbólicos e com “estilo”?

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Fashion Politics United States Presidential Election Power Polarized world Imagery Meanings Moda Política Eleições Presidenciais dos Estados Unidos Poder Mundo polarizado Imagens Significados

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