Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Concetualizar a inovação enquanto processo fundacional da transformação da escola

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
105753895.pdf1.42 MBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Múltiplos estudos vêm sendo realizados sobre as dificuldades, as possibilidades e a sustentabilidade da mudança, bem como sobre o conservadorismo e a resiliência dos sistemas educativos. A inovação vem assumindo uma centralidade neste processo de mudança, por ser considerada um fator potenciador da transformação pedagógica, um pequeno elo de uma cadeia de necessárias metamorfoses que abarcam, de forma sistémica, toda a organização escolar. Nesta revisão narrativa de literatura foi concretizada uma abordagem histórico-social relativa ao conceito de inovação, visando sustentar a concetualização do construto, segundo duas dimensões: a ontológica e a epistemológica. Neste alinhamento, propomos um modelo diagramático e uma definição de inovação que sumarizam a essência plural do processo inovativo em educação. A definição de inovação, considerada a sua natureza multidimensional e o seu caráter sistémico e dinâmico, assenta em cinco eixos: o âmbito; o objeto; a responsabilidade, entendida como capacitação organizacional; o foco; e o percurso.
Several studies have been developed about the difficulties of school change, the complexity of sustainability surrounding the process and the conservatism and resilience that mark the educational system. Innovation assumes centrality in the process of change because it is an important factor in the transformation of teachers' practices, a small link on a chain of changes that systemically pursues the school organisation. This narrative literature review conducted a historical-social approach to innovation. The purpose is to conceptualise the construct, following two dimensions: the ontological and the epistemological. Therefore, we propose a diagrammatic model and a synthetic definition of innovation that summarises the pluralist essence of educational innovation. The definition of innovation, considering its multidimensional nature and its dynamical and systemic features, follows five dimensions: scope; object; responsibility; focus; and course. This narrative literature review conducted a historical-social approach to innovation. The purpose is to conceptualise the construct, following two dimensions, the ontological and the epistemological. Therefore, we propose a diagrammatic model and a synthetic definition of innovation that summarises the pluralist essence of educational innovation. The definition of innovation, considering its multidimensional nature and its dynamical and systemic features, follows five dimensions: scope, object, responsibility, focus and course.
Se han realizado múltiples estudios sobre las dificultades y la sostenibilidad del cambio, así como sobre el conservadurismo y la resiliencia de los sistemas educativos. La innovación viene asumiendo una centralidad en este proceso de cambio, pues se considera un factor que potencia la transformación pedagógica, un pequeño eslabón en una cadena de cambios necesarios que abarcan toda la organización escolar de manera sistémica. En esta revisión narrativa bibliográfica se ha valorado un enfoque histórico-social relacionado con el concepto de innovación, en una concepción del constructo, según dos dimensiones, ontológica y epistemológica. Así, proponemos un modelo diagramático y una definición de innovación que resumen la esencia del proceso innovador en educación. La definición de innovación, considerada su naturaleza multidimensional y su carácter sistémico y dinámico, se basa en cinco ejes: el alcance; el objeto; la responsabilidad, entendida como capacitación organizacional; el enfoque; y el curso.

Description

Keywords

Inovação Transformação educacional Sustentabilidade da mudança Innovation Educational transformation Sustainable change Innovación Transformación educativa Sostenibilidad del cambio

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue