Repository logo
 
Publication

The role of the teacher: function, missions and timeless purposes

dc.contributor.authorMorgado, Elsa Maria Gabriel
dc.contributor.authorLicursi, Maria Beatriz
dc.contributor.authorSilva, Levi Leonido Fernandes da
dc.date.accessioned2024-09-09T13:42:40Z
dc.date.available2024-09-09T13:42:40Z
dc.date.issued2024-06-25
dc.description.abstractObjective: The aim of this study is to reflect on the profile and challenges of the teaching profession in a technologically and humanly challenging educational context, with the aim of understanding the relevance and status of the teaching career, as well as assessing and contextualizing the appeal and social commitment of this profession. Theoretical Framework: We brought together leading theorists, methodologists, pedagogues and thinkers related to the world of education and pedagogy, with special emphasis on Portuguese-Brazilian, European and Spanish-American authors. Method: Narrative literature review, seeking to describe or discuss the current state of the research topic. Results and Discussion: The relational triad between the function, the missions and the designs of the teaching function throughout the ages, whose conceptual-reflexive intersection embraces, exposes difficulties and, essentially, points to paths to be trodden in the future by those who (still) respond to the call to embrace a sick career. Implications of the research: In the future, there are certain considerations that can be reflected on and improved, based on the structure and conceptual basis emanating from the reference authors (and works) that deal with the subject under debate and reflection. Originality/Value: This review uniquely promotes reflection on the past (more or less recent) and the present and, above all, identifies some issues to be worked on for the future in this context and in the face of the real and current challenges of the teaching profession, in a socio-economic and socio-political context that is constantly changing, which is largely based on the assumption of the conjectural function of technical-technological conciliation with the interaction and social responsibility of the teacher towards society.pt_PT
dc.description.abstractObjetivo: O objetivo deste estudo é refletir sobre o perfil e desafios do corpo docente num contexto educativo tecnológica e humanamente desafiante, com o intuito de perceber a relevância e estatuto da carreia docente, assim como aferir e contextualizar o apelo e compromisso social desta profissão. Referencial Teórico: Reunimos teóricos, metodólogos, pedagogos e pensadores de referência afetos ao universo da educação e da pedagogia, com especial destaque para autores luso-brasileiros, europeus e hispano-americanos. Método: Revisão de literatura de matriz narrativa, buscando descrever ou discutir o estado atual do tema pesquisado. Resultados e Discussão: A tríade relacional entre a função, as missões e os desígnios da função docente ao longo dos tempos, cuja interseção conceptual-reflexiva abraça, expõe dificuldades e, essencialmente, aponta caminhos a serem trilhados em temos futuros por aqueles que (ainda) respondam ao apelo de abraçar uma carreira doente. Implicações da Pesquisa: Perspetiva-se, para futuro, determinadas considerações passiveis de reflexão e aprimoramento, com base da estrutura e base conceptual emanada dos autores (e obras) de referência que versam sobre a temática em debate e reflexão. Originalidade/Valor: A presente revisão promove, se forma singular uma reflexão sobre o passado (mais e menos recente) e o presente e, acima de tudo, identifica algumas questões a serem buriladas para futuro neste contexto e perante os desafios reais e atuais da profissão docente, num contexto socioeconómico e sociopolítico em transformação constante, o qual assenta, grandemente, na assunção da função conjetural da conciliação técnicotecnológica com a interação e responsabilidade social do professor perante a sociedade.pt_PT
dc.description.abstractObjetivo: El objetivo de este estudio es reflexionar sobre el perfil y los retos de la profesión docente en un contexto educativo tecnológica y humanamente desafiante, con el fin de comprender la relevancia y el estatus de la carrera docente, así como evaluar y contextualizar el atractivo y el compromiso social de esta profesión. Marco Teórico: Reunimos a destacados teóricos, metodólogos, pedagogos y pensadores relacionados con el mundo de la educación y la pedagogía, con especial énfasis en autores luso-brasileños, europeos e hispanoamericanos. Método: Revisión narrativa de la literatura, buscando describir o discutir el estado actual del tema de investigación. Resultados y Discusión: La tríada relacional entre la función, las misiones y los designios de la función docente a lo largo de los tiempos, cuya intersección conceptual-reflexiva abarca, expone dificultades y, esencialmente, señala caminos a ser recorridos en el futuro por aquellos que (aún) responden al llamado de abrazar una carrera enferma. Implicaciones de la investigación: En el futuro, hay ciertas consideraciones que pueden ser reflexionadas y mejoradas, a partir de la estructura y base conceptual emanadas de los autores (y obras) de referencia que abordan el tema en debate y reflexión. Originalidad/Valor: Esta revisión promueve de forma singular la reflexión sobre el pasado (más o menos reciente) y el presente y, sobre todo, identifica algunas cuestiones a trabajar para el futuro en este contexto y ante los retos reales y actuales de la profesión docente, en un contexto socioeconómico y sociopolítico en constante cambio, que se basa en gran medida en la asunción de la función conjetural de conciliación técnico-tecnológica con la interacción y responsabilidad social del docente ante la sociedad.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.24857/rgsa.v18n1-174pt_PT
dc.identifier.eid85202686762
dc.identifier.issn1981-982X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/46414
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectEducationpt_PT
dc.subjectEducational offerpt_PT
dc.subjectJob profilept_PT
dc.subjectLabour progressionpt_PT
dc.subjectTeachers' rolept_PT
dc.subjectEducaçãopt_PT
dc.subjectPapel do professorpt_PT
dc.subjectPerfil funcionalpt_PT
dc.subjectProgressão laboralpt_PT
dc.subjectOferta formativapt_PT
dc.subjectEducaciónpt_PT
dc.subjectFunción del profesorpt_PT
dc.subjectPerfil profesionalpt_PT
dc.subjectProgresión laboralpt_PT
dc.titleThe role of the teacher: function, missions and timeless purposespt_PT
dc.title.alternativeO papel do professor: função, missões e desígnios intemporaispt_PT
dc.title.alternativeEl papel del profesor: función, misiones y diseños intemporalespt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.issue1pt_PT
oaire.citation.titleRevista de Gestão Social e Ambientalpt_PT
oaire.citation.volume18pt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 2 of 2
No Thumbnail Available
Name:
105161449_en.pdf
Size:
486.6 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Inglês
No Thumbnail Available
Name:
105161449_pt.pdf
Size:
495.07 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Português
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: