Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Fiction writing amidst today’s demand for representation : ‘authenticity’ in young adult (YA) literature

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203904273.pdf1.13 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

In the last decade, issues of representation have been increasingly brought to the surface across all areas, including literary fiction. In the United States and then across the world, young adult (YA) literature has opened up possibilities for experimentation when it comes to inclusivity in fiction. Subsequently, writers have been trying to keep up with the diversity needs while being faithful to their themes as well as their craft. These attempts at inclusion, deemed more or less effective/respectful, are highly criticized by an attentive (online) audience which not only demands this representation but also often scrutinizes the work in an attempt to further examine its authenticity. Although, as this research aims to show, when it comes to the representation of identities, diverse books matter, movements such as #OwnVoices have been taking this concept beyond fiction/narrative itself – advocating for the need of the writer’s profile to match the story they are depicting, which might be an extreme if not unhelpful solution. This dissertation, taking the case of the YA novel which has undoubtedly been at the center of and even encouraged these discussions, therefore explores how the issue of authenticity in literature, if taken to the extreme, may end up being detrimental not only to the cause itself but also to the very concept of fiction. In this sense, this dissertation aims to frame these complex discussions in the context which has made them possible: our polarized, hyper-mediated world, thus exploring how, despite seemingly straightforward, the nature of these debates may lie elsewhere than in insider/outsider distinctions or, even, in the concept (and ethics) of authenticity.
Na última década, as questões de representatividade têm sido cada vez mais discutidas em todas as áreas, incluindo na ficção literária. Nos Estados Unidos e em todo o mundo, a literatura young adult (YA) (“jovem adulto”) abriu possibilidades de experimentação relativas à questão da inclusividade na ficção. Neste sentido, os escritores têm tentado acompanhar as necessidades de diversidade mantendo-se fiéis aos seus temas e ao seu trabalho. Estas tentativas de inclusão, consideradas mais ou menos eficazes/respeitosas, são muito criticadas por um público atento que não só exige esta representação, como também examina com atenção as obras com que contacta na tentativa de “medir” a sua autenticidade. Embora esta pesquisa procure mostrar que, quando se trata de identidade, livros inclusivos (a nível da identidade que representam) são importantes, movimentos como o #OwnVoices têm levado este conceito para além da ficção/narrativa em si – defendendo a necessidade de o perfil do escritor corresponder à história que retrata, o que pode ser uma solução extrema, senão contraproducente. Esta dissertação, tomando o caso do romance young adult que, sem dúvida, tem encorajado e estado no centro destas discussões, explora como a questão da autenticidade na literatura, se levada ao extremo, pode acabar por ser prejudicial não só para a causa em si, mas também para o próprio conceito de ficção. Neste sentido, pretende-se situar estes debates complexos no contexto que possibilitou o seu surgimento: o mundo polarizado e hipermediatizado em que vivemos. Sugere-se que tais discussões vão além das distinções entre “insider” e “outsider” ou do conceito (e ética) de autenticidade, sendo moldadas por questões mais profundas relativas ao cenário atual.

Description

Keywords

Fiction Young adult Representation Identity Authenticity Ficção Representatividade Identidade Autenticidade

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue