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Eco-anxiety’s role in information avoidance induced by climate change communication

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Abstract(s)

Framing messages so that their effectiveness is increased is a crucial “art” in today's world, where the information environment is often overloaded, being increasingly difficult to “catch” individual’s attention and motivate them to act. This is often the case with climate change communication. Hence, this research aimed to analyse how communication framing as a climate crisis or emergency, could reduce or increase the probability of individuals avoiding related information or engage in sustainable behaviour, as a strategy to adapt to climate change. Moreover, the role of eco-anxiety as a moderator of such relationship was also studied, namely as a motivator for defensive information avoidance. To study this, a quantitative method with an experimental design was implemented with 215 participants. Contrary to initial expectations, globally, eco-anxiety did not exhibit significant moderating effects on information avoidance. However, findings indicated that while urgency (crisis / emergency) in climate change messaging did not directly influence information avoidance, it significantly impacted behavioural engagement, particularly among individuals with lower eco-anxiety. The results seemingly indicate that individuals' anxiety levels may need to be taken into consideration, when framing information highlighting the urgency of climate change, to“catch” individuals’ attention and motivate them to act.
Enquadrar mensagens de modo a aumentar a sua eficácia é uma "arte" crucial no mundo atual, onde o meio informativo está muitas vezes sobrecarregado, sendo cada vez mais difícil "captar" a atenção dos indivíduos e motivá-los a agir. Este é frequentemente o caso da comunicação sobre as alterações climáticas. Assim, esta investigação teve como objetivo analisar de que forma o enquadramento da comunicação como uma crise ou emergência climática pode reduzir ou aumentar a probabilidade de os indivíduos evitarem informações relacionadas ou adotarem comportamentos sustentáveis, como estratégia de adaptação às alterações climáticas. Para além disso, foi também estudado o papel da eco-ansiedade como moderador dessa relação, nomeadamente como motivador do evitamento de informação defensiva. Para o efeito, foi implementado um método quantitativo com um desenho experimental com 215 participantes. Contrariamente às expectativas iniciais, globalmente, a eco-ansiedade não apresentou efeitos moderadores significativos no evitamento de informação. No entanto, os resultados indicaram que, embora a urgência (crise/emergência) nas mensagens sobre as alterações climáticas não influenciasse diretamente o evitamento de informação, esta tinha um impacto significativo no comportamento de envolvimento, particularmente entre os indivíduos com menor ansiedade ecológica. Os resultados parecem indicar que os níveis de ansiedade dos indivíduos podem ter de ser tomados em consideração, ao enquadrar a informação que realça a urgência das alterações climáticas, para "captar" a atenção dos indivíduos e motivá-los a agir.

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Keywords

Climate change Communication framing Information avoidance Sustainable behaviour Eco-anxiety Alterações climáticas Enquadramento da comunicação Evitamento de informação Comportamento sustentável Ansiedade ecológica

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