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Impact on shareholder wealth from emerging-market acquirers taking over developed-market targets

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Abstract(s)

In the last two decades, emerging markets have gained ground in the global market of mergers and acquisitions and are expected to continue doing so. Although it is fairly common for developed-market firms to acquire developing-market targets, the other way around is still a relatively new phenomenon. As such, the stock markets behaviour towards announcements of such acquisitions is still an underdeveloped research area with ambiguous answers. The event study methodology was used to examine whether developing-market acquiring firms are able to create value for their shareholders when targeting developed-market firms and what are the drivers of value creation. The sample used consisted of 300 deals from acquirers of ten different developing countries from 2005 until the beginning of 2020. The results reveal that, on average, these transactions create value for the acquirer’s shareholders, and that hiring financial advisors contributes positively to value creation. The growth rate of the home country and being state-owned also contribute to value creation, but the firm size, belonging to the high-tech industry and paying all-cash, on the other hand, were found to have a statistically significant negative impact on the value created. Lastly, managerial implications were drawn as well as openings for future research.
Nas últimas duas décadas, os mercados emergentes têm vindo a ganhar terreno no mercado global de fusões e aquisições e prevê-se que continuem a fazê-lo. Embora seja bastante comum empresas de países desenvolvidos adquirirem empresas de países em desenvolvimento, o inverso é ainda um fenómeno relativamente recente. Como tal, o comportamento dos mercados financeiros após o anúncio destas aquisições é ainda uma área de investigação subdesenvolvida e com respostas ambíguas. A event study methodology foi utilizada para examinar se as empresas de países em desenvolvimento são capazes de criar valor para os seus acionistas quando compram empresas de países desenvolvidos, e que fatores influenciam essa criação de valor. Foi usada uma amostra de 300 transações de empresas compradoras de dez países em desenvolvimento, no período entre 2005 e o início de 2020. Os resultados revelam que, em média, estas transações criam valor para os acionistas do comprador e que a contratação de consultores financeiros contribui positivamente para a criação de valor. A taxa de crescimento do país de origem e o facto de ser estatal também contribuem positivamente, mas a dimensão da empresa, fazer parte do sector da alta tecnologia e o pagamento total em dinheiro, por outro lado, impactam negativamente a capacidade de criação de valor da transação. Por último, foram desenhadas implicações para a gestão, bem como sugestões de futura investigação.

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Emerging market multinationals Value creation Cross-border acquisitions Wealth effects Multinacionais de mercados emergentes Criação de valor Aquisições internacionais Efeitos patrimoniais

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