Repository logo
 
Publication

Intergenerational transmission of education : evidence from India

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorReis, Hugo Jorge Correia de Azambuja de Freitas
dc.contributor.authorSarmento, Teresa Maria Tavares Morais
dc.date.accessioned2018-08-06T10:27:53Z
dc.date.available2018-08-06T10:27:53Z
dc.date.issued2018-07-23
dc.date.submitted2018
dc.description.abstractIndia is one of the fastest growing economies in the world presenting at the same time significant levels of inequality, in particular in terms of education. Arguably, one of the main issues regarding India´s potential economic development and growth is the lack of skilled labour force. This thesis tackles this constraint in growth by studying how education is transmitted between generations in India. Census data from 1983 to 2009 is utilised to provide empirical evidence to both intergenerational education transmission, as well as to potential mechanisms behind the estimated transmission. Empirical evidence provides three results. Firstly, intergenerational mobility in India has increased, due to an increase in the educational attainment of children of low-educated parents. Secondly, the gender gap is closing in terms of mobility. Thirdly, positive association between increasing mobility and economic performance and education policy.pt_PT
dc.description.abstractA Índia é uma das economias com mais rápido crescimento económico do mundo, apresentando, ao mesmo tempo, significantes níveis de desigualdade. Uma das principais particularidades à cerca do potencial de desenvolvimento económico e crescimento da Índia é a falta de força de trabalho qualificada. Esta tese aborda a restrição no crescimento económico através da análise da transmissão de educação entre gerações na Índia. Neste trabalho, são utilizados dados de censos entre 1983 e 2009 de modo a obter evidência empírica sobre a transmissão da educação intergeracional, bem como sobre possíveis mecanismos na origem da mobilidade estimada. As provas empíricas permitem inferir 3 conclusões. Em primeiro lugar, o aumento na mobilidade intergeracional na Índia deveu-se a um aumento no nível educacional de crianças filhas de pais com reduzido nível educacional. Em segundo, as diferenças de mobilidade entre géneros vão diminuindo ao longo dos anos até ao seu desaparecimento. E, finalmente, em terceiro lugar, demonstrou-se uma associação entre o aumento da mobilidade e o desempenho económico e a política educacional.pt_PT
dc.identifier.tid201961733pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/25449
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectIntergenerational mobilitypt_PT
dc.subjectInequalitypt_PT
dc.subjectEducationpt_PT
dc.subjectEducation policypt_PT
dc.subjectGenderpt_PT
dc.subjectHuman capitalpt_PT
dc.subjectIndiapt_PT
dc.subjectMobilidade intergeracionalpt_PT
dc.subjectDesigualdadept_PT
dc.subjectEducaçãopt_PT
dc.subjectPolítica educativapt_PT
dc.subjectGéneropt_PT
dc.subjectCapital humanopt_PT
dc.titleIntergenerational transmission of education : evidence from Indiapt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Economia

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Tese Teresa Sarmento (PDFA).pdf
Size:
2.03 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: