Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Intergenerational transmission of education : evidence from India

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Tese Teresa Sarmento (PDFA).pdf2.03 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

India is one of the fastest growing economies in the world presenting at the same time significant levels of inequality, in particular in terms of education. Arguably, one of the main issues regarding India´s potential economic development and growth is the lack of skilled labour force. This thesis tackles this constraint in growth by studying how education is transmitted between generations in India. Census data from 1983 to 2009 is utilised to provide empirical evidence to both intergenerational education transmission, as well as to potential mechanisms behind the estimated transmission. Empirical evidence provides three results. Firstly, intergenerational mobility in India has increased, due to an increase in the educational attainment of children of low-educated parents. Secondly, the gender gap is closing in terms of mobility. Thirdly, positive association between increasing mobility and economic performance and education policy.
A Índia é uma das economias com mais rápido crescimento económico do mundo, apresentando, ao mesmo tempo, significantes níveis de desigualdade. Uma das principais particularidades à cerca do potencial de desenvolvimento económico e crescimento da Índia é a falta de força de trabalho qualificada. Esta tese aborda a restrição no crescimento económico através da análise da transmissão de educação entre gerações na Índia. Neste trabalho, são utilizados dados de censos entre 1983 e 2009 de modo a obter evidência empírica sobre a transmissão da educação intergeracional, bem como sobre possíveis mecanismos na origem da mobilidade estimada. As provas empíricas permitem inferir 3 conclusões. Em primeiro lugar, o aumento na mobilidade intergeracional na Índia deveu-se a um aumento no nível educacional de crianças filhas de pais com reduzido nível educacional. Em segundo, as diferenças de mobilidade entre géneros vão diminuindo ao longo dos anos até ao seu desaparecimento. E, finalmente, em terceiro lugar, demonstrou-se uma associação entre o aumento da mobilidade e o desempenho económico e a política educacional.

Description

Keywords

Intergenerational mobility Inequality Education Education policy Gender Human capital India Mobilidade intergeracional Desigualdade Educação Política educativa Género Capital humano

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue