Repository logo
 
Publication

Hedonic food consumption : the impact of healthy labels, salient health goals, and purchase targets on consumers’ representations and purchase intentions

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorBraga, Ana Sofia Bilreio Jacinto
dc.contributor.authorSousa, Raquel Correia de
dc.date.accessioned2022-07-28T13:34:34Z
dc.date.available2022-07-28T13:34:34Z
dc.date.issued2022-02-02
dc.date.submitted2022-01
dc.description.abstractOver the years, consumers are becoming increasingly aware of the importance of making health and wellbeing decisions, not only as an ill individual, but also as a consumer. Additionally, consumers are progressively more concerned not only with their physical health, but also with their psychological health. Consumers want to make healthier choices, that can be supported by nutritional labels, but also want to experience the pleasure associated with eating certain foods, which can contribute to their psychological well-being. This dissertation examines consumers’ pleasure and diet expectations, physical and psychological health representations, purchase intentions, preferences, and level of anticipatory guilt towards hedonic products, depending on Health Saliency (Healthy Label vs. No-Label), Health Goals (Physical vs. Psychological), and Purchase Target (Self vs. Friend). The interactions between these variables were also explored. The study comprised an online survey, where participants were randomly assigned to one of two Health Goals (Physical or Psychological) and to one of two Purchase Targets (Self or Friend). Results revealed that the presence of healthy labels on hedonic products leads to a decrease in consumers’ hedonic representation of those products. Furthermore, findings indicate that both consumers with a focus on psychological health and consumers purchasing for others express higher purchase intentions, pleasure, and enjoyment for hedonic foods, and they were also shown to believe that those products are better to make them feel emotionally well, when compared to consumers with a focus on their body’s health and consumers purchasing for themselves.pt_PT
dc.description.abstractOs consumidores estão cada vez mais conscientes da importância de tomar decisões relacionadas com saúde e bem-estar, não só como alguém doente, mas também como consumidor. Adicionalmente, os consumidores preocupam-se crescentemente não só com a sua saúde física, mas também com a sua saúde psicológica. Estes querem fazer escolhas mais saudáveis, que podem ser suportadas por rótulos nutricionais, mas também desejam experienciar o prazer associado ao consumo de certos alimentos, que pode contribuir para o seu bem-estar psicológico. Esta dissertação examina as expectativas de prazer e dieta, as representações de saúde física e psicológica, as intenções de compra, preferências e nível de culpa antecipada dos consumidores relativamente a produtos hedónicos, dependendo da Saliência de Saúde (Rótulo Saudável vs. Sem Rótulo), dos Objetivos de Saúde (Físicos vs. Psicológicos) e dos Alvos de Compra (Próprio vs. Amigo). As interações entre estas variáveis foram também exploradas. O estudo incluiu um inquérito, em que os participantes foram aleatoriamente atribuídos a um dos dois Objetivos de Saúde e a um dos dois Alvos de Compra. Os resultados revelaram que a presença de rótulos saudáveis em produtos hedónicos diminui a representação hedónica dos consumidores relativamente a esses produtos. Este estudo também demonstra que ambos os consumidores com objetivos de saúde psicológica e os que compram para outros, expressam maior intenção de compra, prazer e satisfação por produtos hedónicos, acreditando também que estes são melhores a fazê-los sentir emocionalmente bem, comparado com os consumidores com um foco na saúde física e os que compram para si próprios.pt_PT
dc.identifier.tid202965457pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/38423
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectHedonic productspt_PT
dc.subjectHealthy labelspt_PT
dc.subjectHealth goalspt_PT
dc.subjectPhysical healthpt_PT
dc.subjectPsychological healthpt_PT
dc.subjectConsumers’ perceptionspt_PT
dc.subjectSelf-other differencespt_PT
dc.subjectProdutos hedónicopt_PT
dc.subjectRótulos saudáveispt_PT
dc.subjectObjetivos de saúdept_PT
dc.subjectSaúde físicapt_PT
dc.subjectSaúde psicológicapt_PT
dc.subjectPerceção dos consumidorespt_PT
dc.subjectIntenção de comprapt_PT
dc.subjectAlvos de comprapt_PT
dc.subjectDiferenças eu-outropt_PT
dc.subjectPurchase intentions
dc.subjectPurchase targets
dc.titleHedonic food consumption : the impact of healthy labels, salient health goals, and purchase targets on consumers’ representations and purchase intentionspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
202965457.pdf
Size:
1.36 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
202965457.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: