Repository logo
 
Publication

Consumer perception on the healthiness of snacks in Nigeria

datacite.subject.fosEngenharia e Tecnologia::Biotecnologia Industrialpt_PT
dc.contributor.advisorVoss, Peter
dc.contributor.advisorSilva, Patricia
dc.contributor.advisorPintado, Manuela
dc.contributor.authorAdeeko, Damisola Blessing
dc.date.accessioned2017-03-07T12:37:27Z
dc.date.available2017-03-07T12:37:27Z
dc.date.issued2016-06-21
dc.date.submitted2016
dc.description.abstractAs mudanças no comportamento de snacking nos países em desenvolvimento são uma preocupação crescente. Isto porque os alimentos consumidos como snacks tendem a ser altamente energéticos e pobres em nutrientes. Estudos anteriores demonstraram que as alegações de saúde podem influenciar a perceção do consumidor sobre os snacks, porém pouco se sabe especificamente sobre quão saudável as diferentes categorias de snacks são percebidas pelos consumidores. Determinar como os Nigerianos percecionam os snacks que consomem pode permitir melhorar a comunicação para promover um aumento no consumo dos snacks mais saudáveis ou motivá-los a optar por alternativas mais saudáveis de snacks altamente energéticos que já consomem. Este conhecimento é importante para o planeamento de intervenções bem-sucedidas e para a conceção de snacks saudáveis, que também podem ser apelativos para grupos com riscos alimentares mais elevados. O objetivo foi investigar como os Nigerianos percebem quão saudáveis são as diferentes categorias de snacks disponíveis para consumo na Nigéria. Um questionário foi desenvolvido com base no Grunert’s Food Related Lifestyle Model (FRLM) considerando vários fatores que influenciam as perceções, intenções e relatos de compra das categorias de snacks. Os dados foram analisados no Excel usando análise de clusters, análise de variância e testes t-student. O estudo teve uma taxa de resposta de 42%, com 43 participantes que completaram o questionário. Os resultados mostraram em que ocasiões as diferentes categorias de snacks são consumidas, a disponibilidade e acessibilidade das mesmas. Adicionalmente, foram também investigadas as diferenças na perceção de saudável e na preferência das categorias de snacks. As diferentes categorias apresentam diferenças significativas na perceção de serem ou não saudáveis [F (6, 294) = 23,44, (p = 0.000)] e também na sua preferência de consumo pelos consumidores [F (6, 294) = 3,31, (p = 0.000)].pt_PT
dc.description.abstractChanges in snacking behavior in developing countries are a growing concern. Since food commonly consumed as snacks tend to be both energy dense and nutrient poor. Previous research has shown that health claims can influence consumer’s perception of snack products, however little is known about consumer’s perceptions on the healthiness of specific snack categories. Determining how the Nigerian demographic perceive the snacks they consume can allow for better communication to promote an increase in the consumption of healthier snacks or motivate them to opt for healthier alternatives of the energy dense snacks they already consume. This knowledge is important for planning successful interventions and designing healthy snacks that can also appeal to population groups with higher dietary risks. The aim was to investigate how Nigerians perceive the healthiness of common snack categories available for consumption in Nigeria. A questionnaire was developed based on Grunert’s Food Related Lifestyle Model (FRLM) as a framework for considering various factors which influence perceptions, purchase intentions and reported purchasing of snack categories. The quantitative data was analyzed on Excel using cluster analysis, ANOVA, and paired t-test. The study has a 42% response rate with 43 respondents completing the questionnaire. The results showed the consumption of selected snack categories in relation to the time of day they’re consumed, the availability and affordability of the snacks. In addition to that, respondents perceived healthiness level and liking of each snack categories were also investigated. There were significant differences at the p<0.05 level between perceived healthiness (F (6, 294) = 23.44, p=0) and liking (F (6, 294) =3.31, p=0) of snack categories.pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/21633
dc.language.isoengpt_PT
dc.titleConsumer perception on the healthiness of snacks in Nigeriapt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Ciência e Tecnologia Alimentar e Empreendedorismo

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
21633.pdf
Size:
1.21 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: