Repository logo
 
Publication

Are consumers willing to pay the green premium price? : the factors affecting the green purchase decision

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorFernandes, Daniel Von Der Heyde
dc.contributor.authorHenriques, Mariana Dias Neves Gorjão
dc.date.accessioned2020-03-03T15:54:48Z
dc.date.issued2020-01-29
dc.date.submitted2020
dc.description.abstractEnvironmental concern is one of the most pressing issues facing the world today. However, despite these growing concerns, consumers frequently purchase harmful products, which could be due to some tradeoffs that green products imply, such as higher prices, reduced performance, and lower convenience. This research aims to examine individual willingness to pay a premium price for green products in five categories, and the demographic characteristics and tradeoffs that may affect purchase decision making. An online questionnaire was conducted, which obtained 452 valid responses, from Portuguese consumers. The survey simulated a buying scenario where participants needed to choose between green alternatives and the counter non-green alternatives. Also, it was collected respondents’ demographic data, their sensitivity to the price, environment, and political ideology. After the data collection, it was statistically analysed and interpreted using a multivariate statistical analysis, which included: chi-square test, linear regression model, and t-test. Overall, this research has found that demographic data alone is not a good predictor of the green consumer profile. The adoption of green products varies according to their category and their benefits. Price, convenience and performance are still the predominant decision factors.pt_PT
dc.description.abstractA preocupação ambiental é uma das questões mais prementes que o mundo enfrenta atualmente. Todavia, apesar destas crescentes preocupações, os consumidores compram frequentemente produtos prejudiciais ao ambiente, o que pode ser devido a algumas desvantagens que os produtos verdes implicam, como preços mais altos, desempenho reduzido e menor conveniência. Esta pesquisa visa examinar se o consumidor está disposto a pagar um preço premium por produtos verdes em cinco categorias, bem como as características demográficas e os tradeoffs que podem afetar a tomada de decisão de compra. Foi realizado um questionário online, que obteve 452 respostas válidas, de consumidores portugueses. O inquérito simulou um cenário de compra em que os participantes precisavam de escolher entre alternativas verdes e não verdes. Foram recolhidos os dados demográficos dos inquiridos, a sua sensibilidade ao preço, ao ambiente e ideologia política. Após a coleta de dados, estes foram analisados e interpretados estatisticamente usando uma análise multivariada, que incluiu: teste qui-quadrado, modelo de regressão linear, e t-teste. Esta pesquisa descobriu que os dados demográficos não são por si só, um bom indicador do perfil do consumidor verde. A adoção de produtos verdes varia de acordo com a sua categoria e com os seus benefícios. O preço, conveniência e desempenho ainda são os fatores de decisão predominantes.
dc.identifier.tid202440060pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/29809
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectGreenpt_PT
dc.subjectEnvironmentalpt_PT
dc.subjectSustainablept_PT
dc.subjectConsumerpt_PT
dc.subjectPurchasept_PT
dc.subjectConsumptionpt_PT
dc.subjectBehaviourpt_PT
dc.subjectPremium green pricept_PT
dc.subjectSegmentationpt_PT
dc.subjectVerde
dc.subjectAmbiental
dc.subjectSustentável
dc.subjectConsumidor
dc.subjectCompra
dc.subjectConsumo
dc.subjectComportamento
dc.subjectPreço premium verde
dc.subjectSegmentação
dc.titleAre consumers willing to pay the green premium price? : the factors affecting the green purchase decisionpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
152118364_MarianaGHenriques_DPDFA.pdf
Size:
1.29 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: