Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Case study : Casa Agrícola Assis Lobo : the changing world of SMEs in the wine industry

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203038347.pdf1.9 MBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

This dissertation aims to understand how Casa Agrícola Assis Lobo, a small enterprise from Palmela, in Setúbal Region, was able to start its internationalization after a long restructuring process. The focus is to identify the entry strategies into foreign markets, and how the company has used its resources and capabilities, considering the natural limitations of a SME. Palmela is considered an important wine cluster in the region where the number of wine producers is high, and competition is fierce. This creates huge gaps between major wine companies who can deploy aggressive market entry strategies and smaller ones where these strategies are out of reach. Casa Agricola Assis Lobo is an example of how innovation and sustainable practices can provide an edge in a saturated industry, and the importance of recourse efficiency to achieve competitive growth. Furthermore, there is a deeper look at the impact of Covid-19 and Climate Change, and how this has reshaped the company business operations and production practices. Climate Change in particular, will have unpredictable consequences, where the company has already been taking active measures to minimize these damages, and it’s providing valuable insights to stay competitive.
A presente dissertação tem como objetivo entender como a Casa Agrícola Assis Lobo, uma pequena empresa de Palmela, na Região de Setúbal, conseguiu iniciar a sua internacionalização após um longo processo de reestruturação. O foco está em identificar as estratégias de entrada no mercado estrangeiro e a forma como utilizou os seus recursos e capacidades, tendo em consideração as limitações naturais de uma PME. Palmela é considerada um importante aglomerado de empresas vitivinícolas na região, onde o número de produtores é alto e a competição intensa. Isto cria lacunas enormes entre as grandes empresas que podem implantar estratégias agressivas de entrada no mercado e as empresas mais pequenas, onde essas estratégias estão fora de alcance. A Casa Agrícola Assis Lobo é um exemplo de como a inovação e práticas sustentáveis podem proporcionar uma vantagem numa indústria saturada, e a importância da eficiência dos recursos para alcançar um crescimento competitivo. Há ainda uma visão aprofundada sobre o impacto de Covid-19 e Alterações Climáticas na remodelação das operações de negócios e práticas de produção da empresa. As Alterações climáticas em particular, terão consequências imprevisíveis, onde a empresa já tem tomado medidas ativas de forma a minimizar esses impactos e tem proporcionado conhecimentos relevantes sobre processos de adaptação de modo a poder continuar a ser competitiva.

Description

Keywords

Internationalization strategies Entry strategies Resources and capabilities Sustainable practices Covid-19 Climate change SME Estratégias de internacionalização Estratégias de entrada Recursos e capacidades Práticas sustentáveis Alterações climáticas PME

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue