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How can companies in the clothing and textile industry manage tensions in the implementation of circular business models? A paradox perspective

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorLeglise, Laure
dc.contributor.authorÅsberg, Isabella Margareta Amorina
dc.date.accessioned2023-05-25T10:38:31Z
dc.date.available2023-05-25T10:38:31Z
dc.date.issued2023-01-27
dc.date.submitted2023-01
dc.description.abstractThis study aims to examine tensions in the implementation of circular business models in the clothing and textile industry and the responding strategies employed by companies to manage these tensions. Adopting a qualitative approach, and drawing on paradox theory, I conducted a comparative case study on five Swedish companies in the clothing and textile industry that actively strive to incorporate sustainability in their business strategy. The findings suggest that all companies experienced tensions whilst learning, performing, and organizing were more present than belonging. Additionally, all companies emphasized acceptance and resolution strategies. The results potentially show that applying paradoxical thinking within organizations can help to reduce tensions related to complex sustainability challenges and facilitate to manage the implementation of circular business models in the clothing and textile industry.pt_PT
dc.description.abstractEste estudo tem como objetivo examinar as tensões na implementação de modelos de negócios circulares na indústria têxtil e de vestuário e as estratégias de resposta empregadas pelas empresas para gerenciar essas tensões. Adotando uma abordagem qualitativa e com base na teoria do paradoxo, conduzi um estudo de caso comparativo em cinco empresas suecas da indústria têxtil e de vestuário que se esforçam ativamente para incorporar a sustentabilidade em sua estratégia de negócios. Os resultados sugerem que todas as empresas experimentaram tensões enquanto aprender, realizar e organizar estavam mais presentes do que pertencentes. Além disso, todas as empresas enfatizaram estratégias de aceitação e resolução. Os resultados mostram potencialmente que aplicar o pensamento paradoxal dentro das organizações pode ajudar a reduzir as tensões relacionadas aos complexos desafios de sustentabilidade e facilitar a gestão da implementação de modelos de negócios circulares na indústria de vestuário e têxtil.pt_PT
dc.identifier.tid203252640pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/41219
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectParadox theorypt_PT
dc.subjectTensionspt_PT
dc.subjectStrategiespt_PT
dc.subjectCircular business modelspt_PT
dc.subjectClothing and textile industrypt_PT
dc.subjectTeoria dos paradoxospt_PT
dc.subjectTensõespt_PT
dc.subjectEstratégiaspt_PT
dc.subjectModelos de negócios circularespt_PT
dc.subjectIndústria têxtil e de vestuáriopt_PT
dc.titleHow can companies in the clothing and textile industry manage tensions in the implementation of circular business models? A paradox perspectivept_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

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