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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O nascimento pré termo tem amplas repercussões ao nível do desenvolvimento.
As consequências tendem a ser tanto mais significativas quanto menor é a idade
gestacional. Embora bastante estudada, a prematuridade é um fenómeno que continua a
merecer investigação para melhor conhecermos as consequências em domínios
específicos como o desenvolvimento das capacidades visuo - motoras.
Neste contexto, a presente investigação teve como objetivo geral comparar o
desempenho global no domínio da integração visuo - motora, da perceção visual e da
coordenação motora, de crianças nascidas com 32 ou menos semanas de gestação com o
de crianças nascidas de termo. Foi também objetivo do trabalho avaliar a influência do
peso ao nascimento e de variáveis demográficas e clínicas (habilitações académicas da
mãe, profissão da mãe, número de irmãos e idade de inicio da atividade educativa) no
domínio estudado.
Foram estudadas 40 crianças ex pré termo e 40 crianças nascidas de termo, com
idades compreendidas entre os 5 e os 6 anos, com o conjunto de testes de desenvolvimento
da integração visuo - motora de Beery- Buktenica: teste de integração visuo - motora,
teste de perceção visual e teste de coordenação motora.
Os resultados obtidos indicam diferenças significativas ao nível do desempenho
global na integração visuo - motora, perceção visual e coordenação motora entre as
crianças ex pré termo e as crianças nascidas de termo. No grupo ex pré termo nenhuma
das variáveis demográficas e clinicas identificadas se correlacionou com o desempenho.
No grupo de termo observou-se uma correlação positiva entre as habilitações académicas
da mãe e o resultado na integração visuo motora e na perceção visual, assim como entre
a profissão da mãe e o desempenho na perceção visual. Na idade de entrada para o ensino
formal observaram-se diferenças no desenvolvimento das capacidades visuo – motoras e
percetivas nas crianças ex pré termo, mesmo na ausência de lesão cerebral.
Face aos resultados é importante incluir nos protocolos de seguimento dos bebés
nascidos de pré termo uma avaliação direcionada para as competências visuo - motoras
Preterm birth has a wide impact on children’s development. The risk of clinical and developmental problems increases as gestational age decreases. Due to its functional importance this domain deserves further research in preterm children. In this context the main goal of the present investigation is to compare the global development of visuo - motor integration, visual perception and motor coordination of children born with 32 or less weeks of gestational age with full term born children. Other goals were to assess the influence of birth weight and demographic and clinical variables (mother academic level, professional activity of mother, number of brothers and age of beginning educational activities) in the visual – motor domains of study: visual - motor integration, visual perception and motor coordination. We studied 40 preterm born children and 40 full term children age between 5 and 6 years, with Beery – Buktenica tests. There were significant differences in the three visual-motor integration domains. In the preterm group none of the demographic and clinical variables, has a significant influence in visual – motor development. Visual development is different in ex-premature children, even in the absence of cerebral lesions or developmental delays. We have shown those differences to be present at the school-entry age. These results show the importance of assessing the visuo–motor skills in follow up protocols.
Preterm birth has a wide impact on children’s development. The risk of clinical and developmental problems increases as gestational age decreases. Due to its functional importance this domain deserves further research in preterm children. In this context the main goal of the present investigation is to compare the global development of visuo - motor integration, visual perception and motor coordination of children born with 32 or less weeks of gestational age with full term born children. Other goals were to assess the influence of birth weight and demographic and clinical variables (mother academic level, professional activity of mother, number of brothers and age of beginning educational activities) in the visual – motor domains of study: visual - motor integration, visual perception and motor coordination. We studied 40 preterm born children and 40 full term children age between 5 and 6 years, with Beery – Buktenica tests. There were significant differences in the three visual-motor integration domains. In the preterm group none of the demographic and clinical variables, has a significant influence in visual – motor development. Visual development is different in ex-premature children, even in the absence of cerebral lesions or developmental delays. We have shown those differences to be present at the school-entry age. These results show the importance of assessing the visuo–motor skills in follow up protocols.
Description
Keywords
Extremo pré-termo Integração visuo-motora Perceção visual Coordenação motora Extreme preterm Visual-motor integration Visual perception Motor coordination