Repository logo
 
Publication

Product portfolio management : what are Sonae MC’s star products?

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorCosta, Leonardo Filipe Seixas Barreto
dc.contributor.authorCarvalhaes, José Leopoldo Soares Almeida
dc.date.accessioned2022-11-29T16:12:23Z
dc.date.available2022-11-29T16:12:23Z
dc.date.issued2022-10-20
dc.date.submitted2022
dc.description.abstractProduct portfolio management plays a key role in the performance of a company operating in a very competitive environment, as it is the case with Sonae MC. Being able to identify which products are Star and which factors make a product a Star is of paramount importance for the company. In this Master Final Assignment, a product classification model based on a combination of different customer segmentation is proposed to identify Sonae MC's Star products. A Logistic Regression and Decision Tree models are then used to verify main factors that affect the probability of a product being a star. Results show that the probability of a product being a star is influenced by the average frequency of sales, the percentage of sales when on sale, the price level and the percentage of customers in the following 3 segments: Quality, Family and Price/Promotion. Comparing Logistic Regression and Decision Tree models, the greater predictive capacity of the latter provides better classification metrics.pt_PT
dc.description.abstractA gestão do portefólio de produtos desempenha um papel fundamental no desempenho de uma empresa que opera num ambiente muito competitivo, como é o caso da Sonae MC. Conseguir identificar quais os produtos estrela e quais os fatores que fazem com que um produto seja estrela adquire uma especial importância para a empresa. Neste Trabalho Final de Mestrado é proposto um modelo de classificação de produtos baseado numa combinação de diferentes segmentações de clientes, para a identificação de produtos estrela da Sonae MC. Com o suporte de modelos de Regressão Logística e de Árvores de Decisão, identificam-se os principais fatores que afetam a probabilidade de um produto ser estrela. Os resultados mostram que a probabilidade de um produto ser estrela é influenciada pela frequência média de vendas, pela percentagem de vendas em promoção, pelo nível de preço e pela percentagem de clientes que se encontra num dos 3 seguintes segmentos: Qualidade, Família e Preço/Promoção. Comparando os modelos de Regressão Logística e de Árvores de Decisão, a maior capacidade preditiva deste último fornece melhores métricas de classificação.pt_PT
dc.identifier.tid203088530pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/39432
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectStar productspt_PT
dc.subjectClassification modelpt_PT
dc.subjectLogistic regressionpt_PT
dc.subjectDecision treespt_PT
dc.subjectProduct portfolio managementpt_PT
dc.subjectProdutos estrelapt_PT
dc.subjectModelo de classificaçãopt_PT
dc.subjectRegressão logísticapt_PT
dc.subjectÁrvores de decisãopt_PT
dc.subjectGestão do portefólio de produtospt_PT
dc.titleProduct portfolio management : what are Sonae MC’s star products?pt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestãopt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203088530.pdf
Size:
1.34 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: