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The price of music : how sonic logos influence the willingness to pay

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorCrispim, Nuno Pedro Morais
dc.contributor.authorBertagnini, Lorenzo
dc.date.accessioned2018-08-09T09:31:38Z
dc.date.available2018-08-09T09:31:38Z
dc.date.issued2018-07-27
dc.date.submitted2018
dc.description.abstractSonic logos are the acoustic equivalents of visual logos and represent a branch of the sonic branding field. As the effects of music on the listener have been explored extensively in both psychology and marketing, this dissertation applies this knowledge on sonic logos to investigate whether they can be taken advantage of in a new business perspective. This research aims to study the correlation between sonic logos and the perceived value (in terms of willingness to pay) of the brand, focusing on the mediation effect of emotional response to and personal perceptions towards the music in the sonic logo. To accomplish this objective, primary data is collected both qualitatively and quantitatively. The qualitative part is composed of in-depth interviews and the quantitative part is in form of an online survey, which includes an experimental design: respondents are randomly divided into two groups, each of which is subjected to one version of a sonic logo of a fictitious brand of coffee and is subsequently asked about their WTP, brand perceptions, emotional response to the music, and personal perceptions towards the music. Results show that sonic logos influence WTP, and that this influence is partially mediated by both emotional response to and personal perceptions towards the music in the sonic logo. Specifically, a sonic logo positively affects WTP if its music is perceived as emotional, melancholic, exciting, interesting, elegant, familiar; however, it negatively affects WTP if its music is perceived as depressing, novel, excessively noisy.pt_PT
dc.description.abstractOs sonic logos são os acústicos equivalentes aos logotipos visuais e representam um ramo do campo do sonic branding. Como os efeitos da música no ouvinte têm sido extensivamente explorados em psicologia e marketing, esta dissertação aplica este conhecimento em sonic logos para investigar se eles podem ser aproveitados em uma nova perspectiva de negócios. Esta pesquisa visa estudar a correlação entre os sonic logos e a perceção de valor (em termos de disposição a pagar) da marca, enfocando o efeito de mediação da resposta emocional e percepções pessoais em relação à música no sonic logo. Para atingir este objetivo, os dados primários são recolhidos qualitativamente e quantitativamente. A parte qualitativa é composta de entrevistas extensivas e a parte quantitativa é em forma de uma pesquisa online, que inclui um desenho experimental: os entrevistados são divididos aleatoriamente em dois grupos, cada um dos quais é submetido a uma versão de um sonic logo de uma marca fictícia de café e, em seguida, é questionada sobre sua DDP, percepções da marca, resposta emocional à música e percepções pessoais em relação à música. Os resultados mostram que os sonic logos influenciam a DDP, e que essa influência é parcialmente mediada por respostas emocionais e percepções pessoais em relação à música no sonic logo. Especificamente, um sonic logo afeta positivamente a DDP se sua música for percebida como emocional, melancólica, excitante, interessante, elegante, familiar; no entanto, afeta negativamente a DDP se sua música for percebida como deprimente, nova, excessivamente ruidosa.pt_PT
dc.identifier.tid201961067pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/25530
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectSonic brandingpt_PT
dc.subjectSonic logopt_PT
dc.subjectEmotional response to musicpt_PT
dc.subjectPersonal perceptions towards the musicpt_PT
dc.subjectPerceived valuept_PT
dc.subjectWillingness to paypt_PT
dc.titleThe price of music : how sonic logos influence the willingness to paypt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

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