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Abstract(s)
As organizações têm vindo a sofrer diversas alterações, sendo que a forma como os indivíduos são vistos passou de uma perspetiva de mão-de-obra ou trabalhador para uma abordagem de colaborador. No seio de uma organização, todos os indivíduos comunicam naturalmente entre si, tornando-se impossível não comunicar. A presença dum indivíduo, só por si, já transmite uma mensagem para o mesmo ou para os outros. Mesmo quando nada é dito, está-se a transmitir que não se pretende comunicar, e esta ação só por si já se traduz em comunicação. Relativamente à definição de comunicação, opomos uma definição mecanicista, que essencialmente se resume a um indivíduo que emite a mensagem a outro através de um canal (modelo de Jakobson, 1969) a um modelo de orquestra, no qual a comunicação é definida por relações interpessoais que se estabelecem em contextos sociais (Goffman, 2002; Watzlawick, 2011). A par destas mudanças, a atuação dos colaboradores no interior das organizações tem sofrido alterações, reconhecendo-se a importância da motivação dos mesmos para o sucesso da organização. Por seu turno, estudos recentes relacionam a qualidade da comunicação organizacional com o êxito organizacional, que, por sua vez, também está relacionado com a motivação dos colaboradores. Existem diversas teorias motivacionais, que essencialmente se dividem em três grandes grupos: conteúdo, processo e resultado. Em síntese, a organização é composta por indivíduos que comunicam entre si e criam relações. Estas relações são fundamentais para se poder falar em motivação, pois dificilmente alguém consegue estar motivado se não se sentir bem no seu local de trabalho.
O principal objetivo deste trabalho é a apresentação dos resultados da leitura crítica de bibliografia de fundamentação teórica para o estudo da relação entre a comunicação interna das organizações e a motivação dos colaboradores.
Organizations have suffered changes in recent years and the way how individuals are viewed has passed from a vision of labor or worker to a collaborative approach. Inside the organization, all individuals naturally communicate with each other, making it impossible not to communicate. The simple presence of an individual already transmits a message to himself or to others. Even when individuals don´t say anything, they transmit that they have no intention to communicate, and this action is already a form of communication. Regarding the definition of communication, we oppose a mechanistic view, which is essentially defined as an individual who sends a message through a channel to another individual (model of Jakobson, 1969), to an orchestra model, in which communication is defined as a creation of interpersonal relations, which are established in social contexts (Goffman, 2002, Watzlawick, 2011). Because of all the changes which have occurred in organizations, the way how employees function inside organizations has suffered modifications, and the way how their motivation areis viewed for the organization success has gained emphasis. In turn, recent studies relate the role of organizational communication on organizational success, which is also related to employee’s motivation. There are several motivational theories, which fall essentially into three large groups: content, process and outcome. Concluding, the organization is formed by individuals who communicate with each other and create relationships. These relationships are essential to motivation, because you can hardly be motivated if you do not feel good in your workplace. The main objective of this work is the presentation of the results from a critical review of literature on the study of a relationship between the internal communication of organizations and motivation of collaborators.
Organizations have suffered changes in recent years and the way how individuals are viewed has passed from a vision of labor or worker to a collaborative approach. Inside the organization, all individuals naturally communicate with each other, making it impossible not to communicate. The simple presence of an individual already transmits a message to himself or to others. Even when individuals don´t say anything, they transmit that they have no intention to communicate, and this action is already a form of communication. Regarding the definition of communication, we oppose a mechanistic view, which is essentially defined as an individual who sends a message through a channel to another individual (model of Jakobson, 1969), to an orchestra model, in which communication is defined as a creation of interpersonal relations, which are established in social contexts (Goffman, 2002, Watzlawick, 2011). Because of all the changes which have occurred in organizations, the way how employees function inside organizations has suffered modifications, and the way how their motivation areis viewed for the organization success has gained emphasis. In turn, recent studies relate the role of organizational communication on organizational success, which is also related to employee’s motivation. There are several motivational theories, which fall essentially into three large groups: content, process and outcome. Concluding, the organization is formed by individuals who communicate with each other and create relationships. These relationships are essential to motivation, because you can hardly be motivated if you do not feel good in your workplace. The main objective of this work is the presentation of the results from a critical review of literature on the study of a relationship between the internal communication of organizations and motivation of collaborators.
Description
Keywords
Organização Comunicação Motivação Organization Communication Motivation
Citation
ALMEIDA, Sabrina Lourenço de ; CAPUCHO, Filomena ; RIBEIRO, Paulo – Vamos comunicar? Revisão teórica sobre a relação entre a comunicação interna nas organizações e a motivação dos colaboradores . Gestão e Desenvolvimento. Viseu. ISSN 0872-556X. Nº 25 (2017), p. 27-53.
Publisher
Universidade Católica Portuguesa