Repository logo
 
Publication

Corporate Digital Responsibility : does it pay to be good? Understanding how active CDR can lead to a competitive advantage for firms

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorBohnsack, René
dc.contributor.authorKleeblatt, Carlos Luis Marengo
dc.date.accessioned2023-09-15T07:50:48Z
dc.date.available2023-09-15T07:50:48Z
dc.date.issued2023-06-27
dc.date.submitted2023-06
dc.description.abstractThe objective of this research is to determine, using a mixed-method approach with pre-filled surveys and interviews, to what extent active corporate digital responsibility can lead to a competitive advantage for companies. To this end, the following three research questions were posed: Can active CDR lead to a competitive advantage for businesses? What factors have an influence on the impact of CDR on business performance? What impact will CDR have on future business? Initially, a survey for companies was created based on the literature research and filled with secondary research. Also, to answer the research questions, a guided interview was conducted with seven respondents. The survey showed that mainly performance benefits can arise for the companies through active CDR. Presumed advantages could be identified that have a positive impact on access to certain markets, differentiation, stakeholder involvement or compliance. Furthermore, factors were identified that could have an influence on the impact of active CDR on performance. The company size is suspected to influence the impact of CDR on business performance. The study also explored the future impact of CDR on future business. Significant impacts from legislative changes and a change from "voluntary" to "mandatory" are captured. Based on this foundation, it is advisable to conduct further investigations and studies to evaluate and assess the issue on a company-specific basis.pt_PT
dc.description.abstractO objectivo desta investigação é determinar, utilizando uma abordagem de método misto com inquéritos e entrevistas pré-preenchidos, até que ponto a responsabilidade digital empresarial activa pode conduzir a uma vantagem competitiva para as empresas. Para o efeito, foram colocadas as três questões de investigação seguintes: Pode a RDC activa conduzir a uma vantagem competitiva para as empresas? Que factores influenciam o impacto da RDC no desempenho das empresas? Que impacto terá a RDP nos negócios futuros? Inicialmente, foi criado um inquérito às empresas com base na pesquisa bibliográfica e preenchido com pesquisa secundária. Além disso, para responder às questões de investigação, foi realizada uma entrevista orientada com sete inquiridos. O inquérito mostrou que, através de um RDC activo, podem surgir principalmente benefícios para o desempenho das empresas. Foram identificadas presumíveis vantagens que têm um impacto positivo no acesso a determinados mercados, na diferenciação, no envolvimento das partes interessadas ou na conformidade. Além disso, foram identificados factores que podem influenciar o impacto do RDC activo no desempenho. Suspeita-se que a dimensão da empresa influencie o impacto do RDC no desempenho da empresa. O estudo também explorou o impacto futuro do RDC nas actividades futuras. São registados os impactos significativos das alterações legislativas e da mudança de "voluntário" para "obrigatório". Com base nesta fundamentação, é aconselhável efectuar mais investigações e estudos para avaliar e analisar a questão numa base específica para cada empresa.pt_PT
dc.identifier.tid203326865pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/42379
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectCorporate Digital Responsibilitypt_PT
dc.subjectSustainabilitypt_PT
dc.subjectDigitalisationpt_PT
dc.subjectBusiness performancept_PT
dc.subjectResponsabilidade Digital Corporativapt_PT
dc.subjectSustentabilidadept_PT
dc.subjectDigitalizaçãopt_PT
dc.subjectDesempenho empresarialpt_PT
dc.titleCorporate Digital Responsibility : does it pay to be good? Understanding how active CDR can lead to a competitive advantage for firmspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203326865.pdf
Size:
1.07 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: