Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Intellectual Property Rights vs. access to medicines : the impact on the CSR strategy of pharmaceutical companies : the case of GlaxoSmithKline

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
201091305.pdf2.73 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

The aim of this dissertation is to study how Corporate Social Responsibility (CSR) is integrated in companies, with a special focus on the pharmaceutical industry. The problem statement relies on understanding how has the tension between the accessibility of essential medicines in developing countries and Intellectual Property Rights (IPRs) influenced the CSR strategy of multinational companies in the pharmaceutical industry over the last years. In order to act in accordance with this objective, a teaching case was developed, based on GlaxoSmithKline (GSK), a British multinational pharmaceutical that is the world’s second largest pharmaceutical company and world leader in the provision of drugs to treat the three most critical diseases in the developing world: HIV/AIDS, malaria and tuberculosis. GSK was the first company from the industry to approach the access to medicines issue as a strategic consideration, by incorporating it not only in its CSR strategy but also in the company’s overall strategy. The challenge faced translates how CSR practices, when adopted strategically, can simultaneously create economic and social value.
O principal objectivo desta dissertação é estudar a forma como a Responsabilidade Social é integrada nas empresas, com um foco especial na indústria farmacêutica. O problema a investigar baseia-­‐se na compreensão da tensão entre o acesso a medicamentos essencias em países em desenvolvimento e os direitos de propriedade intellectual, e a sua influência na estratégia de Responsabilidade Social de empresas multinacionais da indústria farmacêutica nos últimos anos. Com este objectivo, foi desenvolvido um estudo de caso, baseado na GlaxoSmithKline (GSK), uma empresa farmacêutica multinacional britânica, considerada a segunda maior do mundo e líder mundial no fornecimento de medicamentos para tratar as três doenças mais críticas nos países em desenvolvimento: HIV/SIDA, malária e tuberculose. A GSK foi a primeira empresa da indústria a considerar o acesso a medicamentos essenciais um assunto estratégico, tendo-­‐o incorporado não só na estratégia de Responsabilidade Social da empresa mas também na estratégia global. O desafio enfrentado exemplifica como as práticas de responsabilidade social, quando encaradas de uma forma estratégica, podem simultaneamente criar valor económico e social.

Description

Keywords

Pharmaceutical industry Strategic CRS Access to medicines Intellectual Property Rights Developing countries Indústria farmacêutica Responsabilidade Social Estratégica Acesso a medicamentos Direitos de propriedade intelectual Países em desenvolvimento

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue