Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.91 MB | Adobe PDF |
Authors
Abstract(s)
A população mundial está envelhecendo. A ONU conjetura que, até o final da década de 2070, o número de pessoas com mais de 65 anos ultrapassará o número de pessoas com menos de 18 anos. Essa alteração demográfica ocorrerá devido ao aumento contínuo da expectativa de vida e à redução das taxas de mortalidade observadas desde a década de 2010. Isso destaca o impacto do envelhecimento da população sobre as estruturas sociais e econômicas do futuro. A ONU prevê que a população mundial continuará crescendo nos próximos 50 a 60 anos, mas atingirá seu pico em meados da década de 2080 com um registro de 10,3 bilhões de pessoas. Isso representaria um aumento em relação aos 8,2 bilhões registrados em 2024.Contudo, até ao final do século, a projeção é de que a população mundial diminua ligeiramente para cerca de 10,2 bilhões. As taxas de fecundidade no mundo estão diminuindo drasticamente nas últimas décadas, passando de 3,3 nascimentos por mulher em 1990 para 2,3 em 2024. Além disso, mais da metade dos países e regiões do mundo têm atualmente taxas de fecundidade abaixo de 2,1 crianças por mulher. Esse é o limite necessário para que uma população mantenha sua dimensão a longo prazo. A expectativa de vida está aumentando. A expectativa de vida global tem apresentado um crescimento constante nas últimas décadas, acarretando, consequentemente, diversos desafios para a Ciência, Saúde, Educação, Cultura, Lazer e para a Sociedade como um todo. A nível da Ciência pretende-se reconhecer e respeitar as fases do Ciclo Vital com as peculiaridades inerentes. Em cada idade, tratar e cuidar, respeitar e valorizar as pessoas de mais idade com suas capacidades e fragilidades, tornando-a digna do seu viver. Desta forma, o objeto deste estudo centra-se no idoso na contemporaneidade, principalmente no que se refere á aceitação e compreensão das crianças e jovens adultos, relativamente ao processo de envelhecimento, como parte integrante do ciclo vital e intergeracionalidade na família e na comunidade. O Objetivo geral desta investigação é identificar como a escola promove a educação para o envelhecimento, na recuperação da dignidade das pessoas idosas e especificamente, refletir sobre envelhecimento saudável e vida ativa das pessoas idosas, demonstrar como crianças e jovens adultos compreendem a pessoa idosa e suas especificidades; perceber o papel da escola na educação e recuperação do protagonismo da pessoa idosa na contemporaneidade. Este estudo será realizado numa escola pública e noutra escola privada, do município de São Luís/Maranhão/Brasil. Será um estudo quantitativo, com uma Amostra de crianças e jovens adultos, que frequentam, desde o 6º ao 9º ano de escolaridade. Para recolha de dados, o Instrumento utilizado será o Questionário (por nós construído), utilizado num Procedimento habitual, precedido de uma explicação de cada item, clara e objetiva. Os resultados obtidos serão devidamente tratados e apresentados com clareza e precisão. As Conclusões finais serão apresentadas de forma explícita e comprovada.
The world population is getting older. The UN projects that by the end of the 2070s, the number of people over 65 years old will surpass the number of people under 18 years old. This demographic shift will result from increased life expectancy and reduced mortality rates observed since the 2010s. This trend highlights the impact of an aging population on the social and economic organization of the future. The UN anticipates that the world population will continue growing over the next 50 to 60 years, reaching a peak in the early 2080s, with an estimated 10.3 billion people. This represents an increase compared to the 8.2 billion recorded in 2024. However, by the end of the century, the projection suggests a slight decline in the global population to approximately 10.2 billion. Fertility rates worldwide have been decreasing significantly over the past few decades, dropping from 3.3 births per woman in 1990 to 2.3 in 2024. This decline in fertility rates is a key factor contributing to the slowing population growth and the aging demographic structure. Global life expectancy presents a continuous growth in the last decades, taking, consequently, several challengers to science, healthy, education, culture and leisure to the society for all. In the science context aspire to recognize and respect the circle of life stages with its specific character. Each phase, treat and take care, respect and value old people with their capacities and fragilities become worthy of their lives. By the way, the object of research focus on old person in contemporaneity, main specially about acceptance and understanding of child and young adults, relatively aging process, like constituent part of the circle of life and intergenerationality in family and communities.The assignment’s main goal is to identify how school promote educate to aging, in recovery of dignity of old people and specifically, reflect about healthy aging and active life of old person, show how children and young adults understand old person and their specificities; perceive the role of school for education and recovery of leading of old person in contemporaneity. This research study will be realized in a public school and in a private school, from São Luís/Maranhão/Brazil. This research will be a quantitative study, with a sample of children and young adults, the attend, since 6th to 9th grade of schooling. To collect data, the instrument used will be a questionnaire (created by us), Implemented in a habitual process with an explanation of each item, clear and objective. The results obtained will be treated and presented with clarity and precision. The final conclusions will be presented explicitly and confirmed.
The world population is getting older. The UN projects that by the end of the 2070s, the number of people over 65 years old will surpass the number of people under 18 years old. This demographic shift will result from increased life expectancy and reduced mortality rates observed since the 2010s. This trend highlights the impact of an aging population on the social and economic organization of the future. The UN anticipates that the world population will continue growing over the next 50 to 60 years, reaching a peak in the early 2080s, with an estimated 10.3 billion people. This represents an increase compared to the 8.2 billion recorded in 2024. However, by the end of the century, the projection suggests a slight decline in the global population to approximately 10.2 billion. Fertility rates worldwide have been decreasing significantly over the past few decades, dropping from 3.3 births per woman in 1990 to 2.3 in 2024. This decline in fertility rates is a key factor contributing to the slowing population growth and the aging demographic structure. Global life expectancy presents a continuous growth in the last decades, taking, consequently, several challengers to science, healthy, education, culture and leisure to the society for all. In the science context aspire to recognize and respect the circle of life stages with its specific character. Each phase, treat and take care, respect and value old people with their capacities and fragilities become worthy of their lives. By the way, the object of research focus on old person in contemporaneity, main specially about acceptance and understanding of child and young adults, relatively aging process, like constituent part of the circle of life and intergenerationality in family and communities.The assignment’s main goal is to identify how school promote educate to aging, in recovery of dignity of old people and specifically, reflect about healthy aging and active life of old person, show how children and young adults understand old person and their specificities; perceive the role of school for education and recovery of leading of old person in contemporaneity. This research study will be realized in a public school and in a private school, from São Luís/Maranhão/Brazil. This research will be a quantitative study, with a sample of children and young adults, the attend, since 6th to 9th grade of schooling. To collect data, the instrument used will be a questionnaire (created by us), Implemented in a habitual process with an explanation of each item, clear and objective. The results obtained will be treated and presented with clarity and precision. The final conclusions will be presented explicitly and confirmed.
Description
Keywords
Idosos Educação para o envelhecimento Intergeracionalidade Old person Educate to agin Intergenerationality