Repository logo
 
Publication

The daily struggle of a consumerist culture : who are we without our possessions? : a study of an effective strategy to boost product sales

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorFernandes, Daniel
dc.contributor.authorCastelo, Rita
dc.date.accessioned2024-07-24T13:47:23Z
dc.date.available2024-07-24T13:47:23Z
dc.date.issued2023-05-11
dc.date.submitted2023-04-04
dc.description.abstractAccording to research on extended self and compensatory consumption, consumption is a way of expressing, reinforcing, and resolving identity discrepancies (Belk, 1988). The investigation suggests that there is a glaring gap between these domains and marketing, making it crucial to develop additional research to better understand how organisations can more effectively interact with consumers. In this way, the present dissertation seeks to determine an effective strategy to persuade the consumer to buy a certain product. First, the two most important factors in the decision-making process were determined (the first study), and then the accuracy of the results was assessed in an A/B test (the second study). The dissertation proposes that highlighting personal discrepancies, which in turn highlight needs, can be an effective way to increase sales. It suggests that the discrepancy arises through the mental perception of the product, i.e., when campaigns make consumers visualise their ideal selves and experience emotions associated with that visualisation. Associated with each discrepancy is a need that the consumer wants to satisfy. The product must then be positioned as the optimal solution to bridge the gap between the consumers’ current selves and their ideal selves and as a means of fulfilling (partially or totally) their needs. This strategy results from the fusion of three important marketing theories: extended self, compensatory consumption, and Maslow's hierarchy of needs, which are believed to be interconnected, with the first two being a way to fulfil the last-mentioned.pt_PT
dc.description.abstractDe acordo com os estudos sobre a extensão do Eu e consumo compensatório, o consumo é uma forma de expressar, reforçar e resolver discrepâncias de identidade (Belk, 1988). A investigação sugere que existe uma lacuna entre esses domínios e o marketing, tornando crucial o desenvolvimento de estudos adicionais para melhor entender como as organizações podem interagir com os consumidores de maneira mais eficaz. Desta forma, a dissertação procura determinar uma estratégia eficaz para persuadir o consumidor a comprar um determinado produto. Primeiro foram determinados os dois fatores mais importantes na tomada de decisão (primeiro questionário) e, em seguida, a precisão dos resultados foi avaliada num A/B teste (segundo questionário). A dissertação propõe que evidenciar as discrepâncias pessoais, que por sua vez enfatiza as necessidades, é uma forma eficaz de aumentar as vendas. Sugere-se que a discrepância surge através da perceção mental do produto, ou seja, quando as campanhas fazem com que os consumidores visualizem os seus Eus ideais e experienciem emoções associadas a essa visualização. Associada a cada discrepância está uma necessidade que o consumidor deseja satisfazer. O produto deve ser posicionado como a solução ideal para preencher a lacuna entre o Eu atual e o Eu ideal dos consumidores e como um meio de satisfazer (parcialmente ou totalmente) as suas necessidades. Esta estratégia resulta da fusão de três importantes teorias de marketing: extensão do Eu, consumo compensatório e hierarquia de necessidades de Maslow, cujo presente estudo sugere estarem interligadas, sendo as primeiras duas uma forma de satisfazer a última.pt_PT
dc.identifier.tid203300440pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/45858
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectCompensatory consumptionpt_PT
dc.subjectConsumer behaviourpt_PT
dc.subjectExtended selfpt_PT
dc.subjectMarketingpt_PT
dc.subjectMaslow’s hierarchy of needspt_PT
dc.subjectNecessitypt_PT
dc.subjectPerceptionpt_PT
dc.subjectPersonal discrepancypt_PT
dc.subjectStrategypt_PT
dc.subjectComportamento do consumidorpt_PT
dc.subjectConsumo compensatóriopt_PT
dc.subjectDiscrepância pessoalpt_PT
dc.subjectEstratégiapt_PT
dc.subjectExtensão do eupt_PT
dc.subjectHierarquia das necessidades de Maslowpt_PT
dc.subjectNecessidadept_PT
dc.subjectPerceçãopt_PT
dc.titleThe daily struggle of a consumerist culture : who are we without our possessions? : a study of an effective strategy to boost product salespt_PT
dc.title.alternativeO conflito diário de uma cultura consumista : quem somos nós sem as nossas possessões? : um estudo de uma estratégia eficaz para aumentar as vendas de produtospt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestãopt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203300440.pdf
Size:
2.26 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: