Repository logo
 
Publication

Social capital beyond borders : how Latin American firms pursue legitimacy in foreign markets despite the effects of the liability of foreignness : an exploratory study

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestão
datacite.subject.sdg08:Trabalho Digno e Crescimento Económico
datacite.subject.sdg09:Indústria, Inovação e Infraestruturas
datacite.subject.sdg12:Produção e Consumo Sustentáveis
datacite.subject.sdg16:Paz, Justiça e Instituições Eficazes
datacite.subject.sdg17:Parcerias para a Implementação dos Objetivos
dc.contributor.advisorParada, Pedro
dc.contributor.authorMilella, Anastasia
dc.date.accessioned2025-12-05T11:18:34Z
dc.date.available2025-12-05T11:18:34Z
dc.date.issued2025-10-16
dc.date.submitted2025-09-07
dc.description.abstractLatin-American firms are increasingly expanding abroad as internationalization allows them to diversify risk and mitigate negative conditions faced at home. Nevertheless, upon expansion, they are also confronted with the effects of the liabilities of foreignness (LOF) and emergingness (LOE), stereotypes and stigmatization. This study investigates the role that social capital plays in internationalization processes and legitimacy-building in foreign markets. Unveiling whether a strong focus and commitment on environmental, social, and governance (ESG) practices poses as a legitimacy enhancer abroad also belongs to this study’s scope. An exploratory, qualitative approach was adopted through the use of semi-structured interviews to gain in-depth insights into how Latin-American firms experience internationalization, make use of social capital, and build legitimacy internationally. Findings reveal that social capital is fundamental for the success of international expansions. Nevertheless, this is the case especially for SMEs during the initial stages of an internationalization and is most effective in collectivistic cultures. Legitimacy is achieved through the combination of market strategies devoted at reputation-building, adaptation to the local market, and social capital. ESG effort was found to be a critical legitimacy enhancer, although most relevant for Latin-American firms expanding beyond the region, as the latter appears to be increasingly valued abroad than domestically, where it is inconsistently adopted. This research contributes to previous literature by advancing the understanding of social capital’s role in shaping the internationalization strategies of Latin-American firms, often overlooked in the literature, and presents legitimacy-building as a multi-stage process, formulating specific recommendations for managers.eng
dc.description.abstractEmpresas latino-americanas estão cada vez mais expandindo-se para o exterior, pois a internacionalização lhes permite diversificar riscos e mitigar condições negativas enfrentadas em seus países de origem. Entretanto, ao expandirem-se, enfrentam também os efeitos das responsabilidades da estrangeiridade (LOF) e da emergência (LOE), estereótipos e estigmatização. Este estudo investiga o papel do capital social nos processos de internacionalização e na construção de legitimidade em mercados estrangeiros. Além disso, examina se um forte foco em práticas ambientais, sociais e de governança (ESG) atua como potenciador de legitimidade no exterior. Foi adotada uma abordagem exploratória e qualitativa por meio de entrevistas semiestruturadas, buscando percepções sobre como empresas latino-americanas vivenciam a internacionalização, utilizam o capital social e constroem legitimidade internacionalmente. Os resultados mostram que o capital social é fundamental para o sucesso das expansões, especialmente para PMEs nas fases iniciais da internacionalização e em culturas coletivistas. A legitimidade é alcançada combinando estratégias de mercado focadas em reputação, adaptação ao mercado local e capital social. O esforço em ESG mostrou-se um importante potenciador de legitimidade, sendo mais relevante para empresas que se expandem além da região, onde é mais valorizado do que domesticamente, onde sua adoção é inconsistente. Esta pesquisa contribui à literatura ao aprofundar a compreensão do papel do capital social nas estratégias de internacionalização de empresas latino-americanas, frequentemente negligenciado, e apresenta a construção de legitimidade como um processo em múltiplas etapas, oferecendo recomendações para gestores.por
dc.identifier.tid204025524
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/55853
dc.language.isoeng
dc.rights.uriN/A
dc.subjectCapital social
dc.subjectDesvantagem de ser estrangeiro
dc.subjectEmpresas latino-americanas
dc.subjectESG
dc.subjectInternacionalização
dc.subjectInternationalization
dc.subjectLatin-American firms
dc.subjectLegitimacy
dc.subjectLegitimidade
dc.subjectLiability of foreignness
dc.subjectSocial capital
dc.titleSocial capital beyond borders : how Latin American firms pursue legitimacy in foreign markets despite the effects of the liability of foreignness : an exploratory studyeng
dc.title.alternativeCapital social além das fronteiras : como empresas latino-americanas buscam legitimidade em mercados estrangeiros apesar dos efeitos da desvantagem de ser estrangeiro : um estudo exploratóriopor
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresas

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
204025524.pdf
Size:
660.38 KB
Format:
Adobe Portable Document Format