Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

H2020 twinning projects : impact on R&I in portuguese higher education institutions and research centres

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203088573.pdf994.71 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

This thesis examines the impacts and results of Portuguese Twinning Projects funded by European Union H2020 Framework Programme for R&I. The thesis includes a descriptive analysis of the evolution of average R&I performance between 2014 and 2021, as well as of its between-country and within-country dispersion. Thus, the thesis analyses the relations between the participation in Twinning projects and the performance of Portuguese research institutions. To be more precise, two research questions are analysed. The first research question is to find out whether the participation in these projects have contributed or not to improve the average performance of Portuguese research institutions. The second one is to understand if that participation had or not the effect of increasing the disparities of performance among research institutions in Portugal. The results of this study aim to provide a positive answer both to the first question (improvement in the average performance) and the second one (increase in the performance disparities). These results point to the need of European and national policies that may diminish disparities, without compromising the promotion of research excellence.
Esta tese analisa os impactos e resultados de projetos Twinning portugueses financiados pelo H2020 Programa Quadro da União Europeia para a investigação. A tese inclui uma análise descritiva da evolução da média de desempenho da investigação e desenvolvimento entre 2014 e 2021, e da sua dispersão entre países e no interior de países da União Europeia. Por conseguinte, a tese analisa as relações entre a participação em projetos Twinning e o desempenho de instituições de investigação portuguesas. Mais precisamente, são analisadas duas questões de investigação. Uma questão é saber se a participação nestes projetos contribuiu ou não para melhorar o desempenho médio das instituições de investigação portuguesas. A outra questão é saber se essa participação teve ou não por efeito aumentar as disparidades de desempenho entre instituições de investigação em Portugal. Os resultados deste estudo são no sentido de uma resposta positiva tanto à primeira questão (melhoria do desempenho médio) como à segunda (aumento das disparidades de desempenho). Estes resultados apontam, pois, para a necessidade de políticas europeias e nacionais que combatam disparidades, sem prejuízo da promoção da excelência na investigação.

Description

Keywords

Horizon 2020 Twinning R&I performance Disparity in R&I performance Projetos Twinning Disparidades no desempenho das instituições I&D

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue