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Avatars, sexualization and affectivities : the case of K-pop girl group AESPA

datacite.subject.fosCiências Sociais::Sociologiapt_PT
dc.contributor.advisorPuertas Hernandéz, Beatriz
dc.contributor.advisorGanito, Tânia Cristina Frazão Moreira
dc.contributor.authorGrilo, Carolina Covas
dc.date.accessioned2023-06-05T09:22:18Z
dc.date.available2023-06-05T09:22:18Z
dc.date.issued2023-05-05
dc.date.submitted2022-10
dc.description.abstractKorean popular music, or K-pop, and virtual worlds have each experienced increasing interest in the last years, reason why their union, from which resulted unique experiences to the audiences of this music genre, is hardly surprising. One novelty is the female K-pop group Aespa, which counts with the presence of four members and their respective avatars. Despite its creative concept, this group has raised apprehensions among netizens related to the sexualized design of the virtual idols. This thesis then, attempts to examine, from a feminist perspective, the contribution of Aespa’s avatars to the sexualization and objectification of the female idols, as well as analyse the affective responses of the idols and fans towards these entities. It is a thesis that succeeds studies dedicated to denounce the gendered use given to technologies, albeit with a focus on the K-pop industry, and that also emphasizes the need for critical reflection on an entertainment product of growing international consumption.This study was developed by relying on mixed research methods. In order to achieve the objectives outlined, we selected and conducted a visual analysis of the promotional images of Aespa, analysed the narrative present in audio-visual contents of the group, designed and implemented a questionnaire aimed at adult female South Korean fans, and interviewed fans as well.The results suggest the avatars of Aespa contribute to the female idols’ sexualization and objectification 1) through their own existence and sexualized design, 2) by being the guiding force of their concept and thus, dictating all choices related to the group’s aesthetic, and 3) by appearing as additional sexualized elements in some of the group’s images. The avatars were also perceived as capable of holding affective power over the idols, who appeared to manifest signs of body dysmorphia in response. Finally, it was also possible to conclude that even though the avatars seem irrelevant to the fans, the idols appeared capable of influencing fans’ subjectivities and embodiments. These results propose that the avatars can indirectly influence the fans through the idols.pt_PT
dc.description.abstractA música popular coreana, ou K-pop, e os mundos virtuais têm ambos vivenciado um crescente interesse nos últimos anos, pelo que não surpreende a sua recente união, da qual resultaram experiências únicas para as audiências deste género musical. Uma novidade é o grupo feminino de K-pop Aespa, que conta com a presença de quatro membros e os seus respetivos avatares. Apesar do seu conceito criativo, este grupo despertou apreensão por parte de cibernautas em relação ao design sexualizado dos ídolos virtuais. Esta dissertação procura, assim, através de uma perspetiva feminista, examinar o contributo dos avatares das Aespa para a sexualização e objetificação dos ídolos femininos, bem como analisar as respostas afetivas de ídolos e fãs relativamente a estas entidades. Trata-se de uma dissertação realizada que sucede estudos dedicados a denunciar o uso “genderizado” das tecnologias, porém com enfoque na indústria do K-pop, e que salienta a necessidade de refletir criticamente sobre uma forma de entretenimento com crescente consumo internacional.Este estudo foi desenvolvido a partir da aplicação de métodos de pesquisa mistos. Com o propósito de cumprir os objetivos delineados, recorreu-se à seleção e análise visual de imagens promocionais das Aespa, à análise da narrativa presente em conteúdos audiovisuais do grupo, à construção e aplicação de um questionário dirigido a fãs adultas sul-coreanas, assim como à realização de entrevistas a fãs.Os resultados sugerem que os avatares das Aespa contribuem para a sexualização e objetificação dos ídolos femininos 1) através da sua própria existência e design sexualizado, 2) ao serem a força orientadora do conceito do grupo e, assim, ditarem todas as escolhas relacionadas com a estética do grupo, e 3) ao aparecerem como elementos sexualizados adicionais nalgumas imagens do grupo. Os avatares mostraram-se também capazes de exercer poder afetivo sobre os ídolos, que pareceram manifestar sinais de dismorfia corporal em resposta. Por fim, foi possível concluir ainda que apesar dos avatares parecerem ser irrelevantes para as fãs, os ídolos apresentaram capacidade de influenciar as subjetividades e corporalizações das fãs. Estes resultados propõem uma influência indireta dos avatares sobre as fãs através dos ídolos.pt_PT
dc.identifier.tid203318927pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/41308
dc.language.isoporpt_PT
dc.subjectK-poppt_PT
dc.subjectFemale idolspt_PT
dc.subjectAvatarspt_PT
dc.subjectTechnologies of the bodypt_PT
dc.subjectSexualizationpt_PT
dc.subjectObjectificationpt_PT
dc.subjectAespapt_PT
dc.subjectÍdolos femininospt_PT
dc.subjectAvatarespt_PT
dc.subjectTecnologias do corpopt_PT
dc.subjectSexualizaçãopt_PT
dc.subjectObjetificação
dc.titleAvatars, sexualization and affectivities : the case of K-pop girl group AESPApt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Estudos Asiáticospt_PT

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