Repository logo
 
Publication

The influence of CEO personality on strategic change on the example of Apple Inc.

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorMachado, Patrícia Amaro
dc.contributor.authorHeuke, Simon Josef
dc.date.accessioned2018-09-11T07:00:31Z
dc.date.issued2018-07-24
dc.date.submitted2018
dc.description.abstractIn this dissertation, I examine how strategic change is influenced by certain personality traits of the firm’s CEO. Despite the growing importance of strategic change as a necessary response to shifts in companies’ environments and the CEO being the top decision-maker for these changes, the effect of CEO personality on strategic decisions remains mostly unexplored. I developed a teaching case that illustrates the influence of two CEOs with contrasting personalities at Apple Inc., namely John Sculley and Steve Jobs, on their implemented strategic changes. Their personalities were assessed by applying the Five Factor Model of personality. I found out that certain CEO characteristics have a positive influence on strategic change, while others have a negative effect. The findings are only partly in alignment with existing research and identify the need for further examinations. This dissertation has practical implications as it becomes increasingly difficult for companies to cope with the challenges of frequently changing environments. Selecting the most suitable CEO by taking personality into account could increase the benefit of strategic changes.pt_PT
dc.description.abstractNesta dissertação, estudo como é que as mudanças estratégicas numa empresa são influenciadas pela personalidade dos seus CEOs. Apesar da crescente importância das mudanças estratégicas, como resposta necessária às mudanças no ambientes das empresas, e sendo o CEO o principal tomador de decisões para essas mudanças, o efeito da personalidade do CEO nas decisões estratégicas permanece praticamente inexplorado. Deste modo, desenvolvi um caso de ensino que ilustra a influência de dois CEOs da Apple Inc. com personalidades distintas, John Sculley e Steve Jobs, na implementação de mudanças estratégicas. As suas personalidades foram avaliadas pela aplicação do Modelo dos Cinco Fatores de personalidade. Consequentemente, descobri que que certas características dos CEOs têm uma influência positiva na mudança estratégica, enquanto outras têm um efeito negativo. As minhas conclusões estão apenas parcialmente alinhadas com as pesquisas descritas na literatura, por isso, identifiquei a necessidade de se fazer um estudo mais profundo. Esta dissertação tem implicações práticas, uma vez que se torna cada vez mais difícil para as empresas lidar com os desafios dos ambientes em constante mudança. De facto, a escolha do CEO mais adequado, tendo em conta a sua personalidade, pode aumentar o benefício das mudanças estratégicas implementadas nas empresas.pt_PT
dc.identifier.tid201961571pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/25639
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectStrategic changept_PT
dc.subjectCEO personalitypt_PT
dc.subjectBehavioral theorypt_PT
dc.subjectFive factor modelpt_PT
dc.subjectLeadershippt_PT
dc.subjectMudança estratégicapt_PT
dc.subjectPersonalidade do CEOpt_PT
dc.subjectTeoria comportamentalpt_PT
dc.subjectModelo dos cinco fatorespt_PT
dc.subjectLiderançapt_PT
dc.titleThe influence of CEO personality on strategic change on the example of Apple Inc.pt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
A_Thesis_SimonHeuke_PDFA.pdf
Size:
1.78 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: