Repository logo
 
Publication

Netnography on superfoods : researching consumer attitudes towards nutrient-rich foods on social media

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorOliveira, Pedro de
dc.contributor.authorValová, Sona
dc.date.accessioned2019-02-25T11:03:25Z
dc.date.issued2019-02-01
dc.date.submitted2018
dc.description.abstractAlthough unsupported by science, the so-called “superfoods” have find their way to catch consumers attention. Nonetheless, limited research on how people truly feel towards this, relatively new category of foods, as well as how they use social media in order to express their attitudes towards them. Using a qualitative method of netnography, the aim of this study is to provide empirical data on what and how feelings towards superfoods are being expressed on social media. A theoretical basis of dietary and vitamin practices as well as uses and gratifications theory have been applied. Results of the research show that consumer attitudes vary between feelings of distrust, uncertainty and enthusiasm. Sources of distrust were found mainly towards contemporary agricultural system and intentions of the healthy food industry. On the other hand, consumers felt enthusiastic about educating themselves on the topic and about health benefits, that superfoods could bring to their health. Uncertainty was expressed mainly about consumption of superfoods and about using the term “superfood” itself. It was also discovered, that attitudes of distrust and uncertainty can also overlap within a consumer and that enthusiastic consumers could have a positive impact on uncertain consumers. Online users turned to social media to seek and share information regarding superfoods.pt_PT
dc.description.abstractEmbora não suportado pela ciência, o então chamado “supercomidas” encontrou o seu caminho para chamar a atenção dos consumidores. Não desprezando ainda, a pesquisa limitada em como as pessoas realmente se sentem em relação a isto, relativamente a novas categorias de alimentos, mas também em como eles usam as redes sociais para expressar as opiniões em relação a tal. Usando um método qualitativo de netnografia, o objetivo deste estudo é dar informação em quê e como a influência das redes sociais tem nas “supercomidas”. A base teórica das práticas da vitamina e da dieta assim como teorias de gratificações também foram aplicadas. Resultados da pesquisa mostram que as opiniões do consumidor variam entre sentimentos de desconfiança, incerteza e entusiasmo. Fontes de desconfiança foram encontradas principalmente em relação a agricultura contemporânea. Por outro lado, os consumidores sentiram entusiasmo sobre ensinarem-se a eles mesmos sobre os benefícios saudáveis que as supercomidas podem trazer. A incerteza foi demonstrada principalmente no consumo das supercomidas e no facto desse termo ser usado. Também foi descoberto que as atitudes de desconfiança e incerteza podem variar entre os consumidores, e os consumidores entusiasmados podem ter um impacto nesses mesmos. Usuários online usam as redes sociais para procurarem e partilharem informação em relação as “supercomidas”.pt_PT
dc.identifier.tid202170640pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/27007
dc.language.isoengpt_PT
dc.titleNetnography on superfoods : researching consumer attitudes towards nutrient-rich foods on social mediapt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Soňa Valová Thesis PDFA.pdf
Size:
533.74 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: