Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Relatório de estágio

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
201495074.pdf7.34 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

A elaboração deste Relatório surge no âmbito do Curso de Mestrado em Enfermagem na área de Especialização em Enfermagem de Saúde Infantil e Pediátrica, da Universidade Católica no Instituto de Ciências da Saúde. Com este relatório procurarei desenvolver uma dinâmica reflexiva sobre as práticas profissionais e da interação com Enfermeiros Especialistas de Saúde Infantil e Pediátrica em diferentes contextos clínicos, transmitir as atividades neles realizadas, os objetivos que lhes estavam subjacentes bem como as competências adquiridas. De acordo com o plano de estudos do curso o Estágio está dividido em três Módulos, que foram realizados: o Módulo I na UCC de Vila Verde, Módulo II no Serviço de Internamento de Pediatria do Hospital de Braga, e o Módulo III dividido em duas parte, tendo sido realizado a primeira parte do estágio no Serviço de Urgência do Centro Hospitalar de São João e a segunda parte na Unidade de Cuidados Intensivos de Neonatologia (UCIN) do Hospital de Braga. Este estágio compreendeu um total de 551 horas de contacto directo e 210 horas de trabalho individual, realizado entre 23 de abril de 2012 e 28 de janeiro de 2013. Neste relatório procuro expor o meu percurso ao longo do Estágio reflectindo sobre as ações realizadas, as competências desenvolvidas e adquiridas descrevendo, reflectindo e avaliando as experiências vividas. Estruturalmente, procedi à divisão das competências por quatro domínios de actuação: prestação de cuidados, gestão, formação e investigação. Em cada domínio desenvolvi uma análise reflexiva e crítica dos objectivos específicos delineados para os diferentes módulos de estágios e as actividades desenvolvidas para os concretizar. Pretendo ainda salientar de que forma este Estágio contribuiu para a aquisição de novas competências de Enfermeiro Especialista em Saúde Infantil e Pediatria.
The writing of this report arises in the scope of the Nursing Master’s Degree in the specializing area of Children’s Health and Pediatrics from the Institute of Science and Health of the Catholic University. Within this report, I will try to develop some reflexive dynamics over the professional practices, the interaction with the Specialized Nurses in Children’s Health and Pediatrics in different clinical contexts, to convey the activities that took place during those practices and interaction, the objectives subjacent to them and the acquiring of skills. In accordance with the course’s studies plan, the Internship is divided in three Modules that were carried out at the following locations: Module I at the UCC of Vila Verde, Module II at the Pediatrics Hospitalization Services of the Braga Hospital and Module III, divided in two parts, the first at the Urgency Services of São João Hospital Centre and the second at the Neonatology Intensive Care Unit (UCIN) of the Braga Hospital. This Internship comprised a total of 551 hours of direct contact and 210 hours of individual work. I took place between April 23rd, 2012 and January 28th, 2013. In this report I try to give an overview of my route along the Internship, reflecting on the work done, the acquired and developed skills and describing, reflecting and evaluating the lived experiences. Structurally, I have divided the skills into four parts: healthcare, management, training and investigation. Over each part, I have developed a reflexive and critical analysis of the specific objectives planned for the different internship modules and the necessary actions to carry them out. I also would like to emphasize the way this Internship has contributed for my acquisition of new skills as a Specialized Nurse in Children’s Health and Pediatrics.

Description

Keywords

Enfermagem pediátrica Criança Família Competências Enfermeiro especialista Parentalidade Pediatric nursing Child Family Skills Specialist nurse Parenthood

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue