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“Stay home & Parapara” : the impact of the Covid-19 pandemic on the para para scene in Japan (2020-2023)

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Abstract(s)

This dissertation aims to analyze the evolution and changes of the Japan-based para para dance scene (JP: パラパラシーン), focusing on the COVID-19 pandemic period from 2020 to 2023. Our main goal is to determine the impact the pandemic had on the scene. I start this dissertation by conducting a literature review to examine how para para has been discussed within academic circles. Following this, I provide a historical overview of para para and trace its origins from its precursors and its emergence in the mid-1980s, through its peak in the late 1990s, and its presence in the contemporary Japanese pop culture. I then analyze the evolution of the scene since the beginning of the pandemic. The methodology employes both quantitative and qualitative approaches, and is divided into three parts: observational techniques during my fieldwork in Japan from August 2023 to January 2024; interviews with event hosts, dancers, DJs, labels, and content creators from the scene; and a survey targeting people who had some prior knowledge of para para, which garnered 104 responses. I conclude that the pandemic turned several events into hybrid events rather than being exclusively on-site whilst increasing the number of events and slightly increasing the number of regular customers. I also highlight how para para has adapted to the online world, especially on social media platforms such as TikTok. However, the online para para scene might not necessarily translate into increased participation in events.
Esta dissertação busca analisar a evolução e as mudanças cena da dança japonesa para para (JP: パラパラシーン), com foco no período da pandemia da COVID-19, de 2020 e 2023, visando definir o impacto da pandemia na cena. Para o primeiro capítulo desta dissertação, foi realizado um estado da arte para compilar as discussões sobre para para no mundo acadêmico. No segundo capítulo, a história do para para é explicada desde os seus precursores e o seu início em meados dos anos 80, passando pelo seu auge nos anos 90, até a sua presença na cultura pop Japonesa dos dias atuais. Por fim, o capítulo 4 foi focada na evolução da cena desde o início da pandemia. A metodologia, tanto quantitativa quando qualitativa, foi dividida em três partes: técnicas de observação com base em trabalho de campo em eventos de para para do Japão entre agosto de 2023 e janeiro de 2024; entrevistas com pessoas da cena, desde organizadores de eventos, dançarinos e DJs, a gravadoras de música eurobeat e criadores de conteúdo; e um formulário respondido por 104 pessoas que já tinham conhecimento prévio da cena para para. Conclui-se que a pandemia transformou diversos eventos presenciais em híbridos, bem como que após a pandemia houve um aumento no número de eventos e um pequeno aumento na clientela dos eventos. Além disso, o para para se adaptou ao mundo online, principalmente a redes sociais como TikTok. No entanto, a cena do para para online e a cena dos eventos de para para são dois universos que não necessariamente se encontram, já que muitos entusiastas de para para não frequentam eventos, consumindo o para para majoritariamente pelas redes sociais.

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COVID-19 Eurobeat Gyaru Para Para Subcultures Subcultura

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